W niedzielę 6 listopada weszła w życie korekta rocznego rozkładu jazdy pociągów. Dzięki tym zmianom możliwe jest prowadzenie prac inwestycyjnych na polskich torach. Ostatnia tegoroczna korekta pozwala optymalnie zaplanować połączenia dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne oraz kontynuować miliardowe inwestycje.
Korekta rozkładu jazdy będzie obowiązywała od niedzieli 6 listopada do 10 grudnia. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wraz z przewoźnikami opracowały połączenia w taki sposób, aby najlepiej wykorzystać możliwości linii kolejowych dla atrakcyjnych podróży, a wykonawcom zapewnić kontynuację prac. Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają atrakcyjność, dostępność i konkurencyjność kolei w podróżach dalekobieżnych, regionalnych i aglomeracyjnych.
Dzięki już przeprowadzonym korektom rozkładu jazdy PLK wykonały i udostępniły nowe perony. Znajdują się one m.in. w województwie dolnośląskim, lubelskim, podkarpackim, małopolskim, podlaskim i łódzkim. Wykorzystywane są bezkolizyjne skrzyżowania np. w: Warce, Łochowie, Skierniewicach. W tym roku oddane do użytku będą kolejne m.in.: w Tłuszczu, Mokrej Wsi i Łowiczu. Wykonawca kontynuuje prace przy nowych wiaduktach w: Andrespolu, Gałkowie, Kobylnicy, Legionowie, Pruszkowie, Sulejówku. Poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym zwiększają lokalne centra sterowania uruchomione w: Lubartowie, Czechowicach Dziedzicach, Krakowie, Porcie Gdańskim, Łowiczu.
O jakie zmiany chodzi?
Od korekty listopadowej zwiększy się liczba przystanków na Podkarpaciu. Podróże będą możliwe z Dębicy przez Mielec do Padwi. Pociągi pojadą nową trasą przez Łódź – wiaduktem nad ul. Aleją ks. bp Władysława Bandurskiego. Pociągi dalekobieżne sprawniej pojadą przez CMK w relacjach Warszawa – Kraków i Warszawa – Wrocław. Korekta pozwoli utrzymać ruch pociągów i kontynuować prace m.in. przy przebudowie stacji Warszawa Zachodnia, Olsztyn Główny, na trasie Rail Balitca Warszawa – Białystok, Poznań – Szczecin, Centralnej Magistrali Kolejowej.
Większe możliwości kolei w łódzkim węźle kolejowym, a także wzrost komfortu podróżowania koleją zapewnia odnowiona stacja Łódź Kaliska. Od niedzieli do dwóch nowych peronów dołączą trzy kolejne. Przebudowa wiaduktu nad Al. ks. bp Władysława Bandurskiego w Łodzi zwiększa możliwości ruchu pociągów na łódzkim węźle kolejowym. Dzięki nowym torom znika „wąskie gardło” tj. jednotorowe połączenie z Łodzi Kaliskiej do stacji Łódź Chojny, w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego.
Dłuższa relacja z Dębicy przez Mielec do Padwi to powrót po 13 latach polaczenia na odcinku Mielec – Padew. Lepszy dostęp do kolei zapewni zmodernizowana stacja Chorzelów oraz przystanki: Jaślany, a także Tuszów Narodowy. Wykonawca dostosował je do potrzeb wszystkich podróżnych, w tym osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Zastępcza komunikacja autobusowa
6 listopada, w związku z kolejnym etapem modernizacji międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica w Ełku wprowadzono zastępczą komunikację autobusową za dwa pociągi dalekobieżne na odcinku Olsztyn – Grajewo oraz jeden pociąg na odcinku Ełk – Grajewo. Komunikacja autobusowa za pociągi regionalne będzie obowiązywać na odcinku Ełk – Prostki, a od 27 listopada także na odcinku Ełk – Drygały.