Zniszczona w wyniku rosyjskiego ostrzału infrastruktura transportowa w Charkowie zostanie odbudowana. Środki na ten cel przeznaczy Europejski Bank Inwestycyjny. Pieniądze pochodzić będą z Funduszu Powierniczego Pomocy Technicznej Partnerstwa Wschodniego.
Tramwaj Tatra T6A5 zniszczony w wyniku rosyjskiego bombardowania zajezdni na Sałtiwce
– Musimy być gotowi do rozpoczęcia odbudowy Ukrainy pierwszego dnia, kiedy wygra tę wojnę. Oznacza to, że musimy zacząć przygotowywać plany odbudowy już teraz – powiedziała wiceprezes EBI, Teresa Czerwińska, która odpowiada za działania wspierające Ukrainę.
Otrzymana z EBI dotacja wesprze Charków – drugie co do wielkości miastoUkrainy – w przeprowadzeniu niezbędnych przygotowań do odbudowy zniszczonej w trakcie wojny infrastruktury tramwajowej. Ponadto, środki te pomogą zakupić nowy tabor. Będzie to największa od 30 lat renowacja transportu publicznego w mieście. W projekt zaangażowali się Rada Miasta Charkowa oraz przedsiębiorstwo komunalne Saltivske Tram Depot
W ramach stworzonego projektu, Charków unowocześni komunikację tramwajową poprzez zakup taboru, modernizację torów i infrastruktury zajezdniowej. Same przygotowania do realizacji planu kosztować będą 400 tys. euro. Kwotę tę pokryje wspomniany już Fundusz Powierniczy.
Działania naprawcze ruszą dzień po zakończeniu rosyjskiej agresji na Ukrainę, co podkreśla Teresa Czerwińska.
– Podpisanie grantu z EPTATF w wysokości 400 tys. euro jest pierwszym krokiem w tym kierunku – mówi. – Pozwoli to nam dokonać przeglądu obecnej infrastruktury tramwajowej i na tej podstawie stworzyć dla Charkowa nowoczesny system, bardziej wydajny i bezpieczniejszy, a co istotne – także ekologiczny. Odbudowa lokalnej infrastruktury transportowej poprzez takie projekty pokazuje, że powoli normalizujemy życie w kraju. Musimy odbudować lepszą Ukrainę, jednocześnie integrować ją z Unią Europejską. Projekt ten podkreśla zaangażowanie EBI we wspieranie wolnej, demokratycznej i niezależnej Ukrainy.
Po zrealizowaniu przygotowań technicznych EBI rozważy finansowanie całego projektu. Jak jednak podkreślają przedstawiciele Banku, muszą na to pozwolić warunki geopolityczne.
Odbudowa i rozbudowa infrastruktury tramwajowej w Charkowie będzie wydarzeniem, którego w historii miasta nie było od 30 lat.
– To niezwykle ważne w kontekście realizacji planu odbudowy miasta po zwycięstwie nad Rosją – mówi Ihor Terekhov, burmistrz Charkowa. – Do pracy potrzebujemy doświadczonych ekspertów z zakresu transportu publicznego. Chcemy stworzyć jeszcze lepszą sieć połączeń niż przed 2020 rokiem. Charków stanie się miastem przyszłości. Dziękuję EBI za nieustające wsparcie.
Zmiany zatwierdzone przed wojną
Modernizacja infrastruktury tramwajowej jest istotną częścią planu generalnego odbudowy Charkowa i Programu Rozwoju Miejskiego Elektrycznego Transportu Naziemnego na lata 2021-2025, zatwierdzonego już przed wojną.
EBI ma długą historię wspierania modernizacji infrastruktury transportowej w Charkowie. Portfel projektów wspieranych przez EBI obejmuje pożyczkę w wysokości 160 mln euro na rozbudowę i modernizację charkowskiego metra, podpisaną w 2017 r. EBI udzielił również miastu pożyczkę w wysokości 10 mln euro na modernizację floty trolejbusów. Ponadto – 45 mln euro na zakup w 2020 r. nowych wagonów metra, w ramach pożyczki ramowej Projektu Miejskiego Transportu Publicznego Ukrainy (UUPTP).
MPK Wrocław pomoże dzieciom dowiedzieć się o przeznaczonym dla nich telefonie zaufania. To dzięki rozpoczętej właśnie współpracy z Rzecznikiem Praw Dziecka. Z pomocy może skorzystać każdy młody człowiek zmagający się z problemami z depresją, samotnością czy aktami agresji. Na jednym z tramwajów wrocławskiego MPK będzie widniał numer telefonu 800 12 12 12 oraz adres internetowego […]
Przewoźnik chce przeznaczyć na całe przedsięwzięcie 117 028 350,00 zł brutto. O kontrakt starają się dwie firmy: PESA z ceną 99.184.740,00 zł, a także PTS – 87.185.948,40 zł. Koleje Śląskie określiły termin realizacji kontraktu na 31 grudnia 2026 r. Przewoźnik oczekuje od wykonawcy napraw P4 posiadania wdrożonego systemu zarządzania jakością w odniesieniu do branży kolejowej […]
Botswana przeznaczy 3,95 mld Puli (prawie 1,155 mld złotych) na projekty z zakresu infrastruktury lotniczej, kolejowej i mostowej. Wśród inwestycji będzie budowa linii kolejowej Mmamabula – Lephalale i Mosetse – Kazungula. Budżet Botswany na rok 2024 przedstawił przed Zgromadzeniem Narodowym minister finansów Peggy O. Serame. Ministerstwo Transportu i Robót Publicznych dysponować będzie kwotą 2,09 mld […]