Zgodnie z zapowiedziami z zeszłego tygodnia, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego ogłosił przetarg na zakup czterech nowych dwunapędowych zespołów trakcyjnych.
W zeszłym tygodniu, 9 marca 2023 roku Zarząd Województwa Pomorskiego podjął decyzję o ogłoszeniu przetargu na zakup czterech wieloczłonowych, dwunapędowych zespołów trakcyjnych. W dniu ogłoszeniu decyzji, Samorząd wskazał, że wszelkie szczegóły zostaną upublicznione po ukazaniu się postępowania przetargowego.
Przetarg pojawił się wczoraj, a więc poznaliśmy specyfikację warunków zamówienia. W dokumentacji przetargowej wskazano, że przedmiotem zamówienia jest zakup czterech fabrycznie nowych pojazdów, nie przewidziano dodatkowej opcji.
[Pociągi będą skierowane – przyp. red.] do obsługi linii kolejowych na terenie województwa pomorskiego w związku z planowanymi i prowadzonymi robotami inwestycyjnymi i pojawiającymi się w związku z tym trudnościami inwestorów dot. terminowej realizacji harmonogramów zamknięć torowych, a w szczególności linii kolejowych nr 201, 214 i 229 oraz elektryfikacji linii nr 201, 214, 229, 248 i 253, które są ściśle związane z obsługą pasażerów na trasach Pomorskiej Kolei Metropolitalnej – czytamy w dokumentacji.
Jakie będą nowe pojazdy?
Nowe zespoły trakcyjne dla pomorskiego samorządu będą pojazdami o maksymalnej długości 65 metrów. Zamawiający w podstawowych parametrach technicznych określił, że interesują go jednostki napędzane silnikami asynchronicznymi prądu przemiennego (o mocy min. 400 kW każdy), wymaga się indywidualnego wyłączanie grupy silników trakcyjnych z osobna. Prędkość konstrukcyjną zespołów trakcyjnych określono na co najmniej 160 km/h (dotyczy trakcji elektrycznej), w trakcji spalinowej pojazdy mają rozpędzać się do co najmniej 120 km/h. Zespół trakcyjny będzie wyposażony w dwa silniki spalinowe, które będą współpracować z oddzielnym generatorem prądu.
Ciekawe będzie rozwiązanie dla pracowników drużyn konduktorskich. Przewidziano, aż cztery miejsca siedzące służbowe. W wagonach czołowych, bezpośrednio za kabiną maszynisty i przestrzenią szaf elektrycznych mają zostać wyznaczone miejsca służbowe dla drużyny konduktorskiej 2 x 2 – fotele zwrócone naprzeciw siebie. Miejsca służbowe będą wydzielone rozwijalną taśmą, na której pojawi się napis “miejsce służbowe”. Do dyspozycji konduktorów będą zamykane na klucz szafki.
Siedzenia dla pasażerów standardowo w układzie 2+2 ustawione w obu kierunkach. W przypadku miejsc vis a vis pojawią się stoliki przymocowane do ściany. Do dyspozycji pasażerów będzie jedna toaleta na cały skład (dostosowana do osób z niepełnosprawnością). Ponadto, pociągi będą wyposażone w Wi-Fi oraz system informacji pasażerskiej. To co powoli staje się standardem w pociągach – w nowych pojazdach mają pojawić się defibrylatory AED (po jednym na pojazd).
Na potrzeby samorządu, pociągi powinny zostać wyposażone w system zliczania pasażerów.
Zgodnie z wymaganiami, dostawy pierwszych dwóch pociągów powinny zostać zrealizowane w ciągu maksymalnie 31 miesięcy od dnia podpisania umowy. Dostawa pozostałych jednostek natomiast maks. do 32 miesięcy od dnia podpisania kontraktu. Samorząd czeka na oferty do 12 kwietnia. Oferty będą oceniane według czterech kryteriów:
- Cena: waga 61%
- Długość okresu gwarancji i rozszerzonej rękojmi za wady na każdy z 4 pojazdów oraz dokumentację techniczną: waga 10%
- Termin dostawy pojazdów: waga 24%
- Zewnętrzne drzwi do kabiny maszynisty w pojazdach: waga 5%
W kryterium terminu dostaw, wykonawca dostanie maksymalną ilość punktów w przypadku, gdy zadeklaruje dostawę wszystkich pojazdów w terminie 16 miesięcy. Powinniśmy spodziewać się, że w przetargu wpłynie oferta Newagu, który dotychczas zgarniał wszystkie kontrakty w Polsce, których przedmiotem były podobne dwunapędowe pojazdy.