global Wydarzenia

Konflikt zbrojny w Izraelu. Co dalej z budową korytarza transportowego Indie – Bliski Wschód – Europa?

Konflikt zbrojny w Izraelu może pokrzyżować plany New Delhi dotyczące budowy korytarza transportowego, łączącego Indie z Bliskim Wschodem i Europą. Wojna może wpłynąć na wysokość składek ubezpieczeniowych i kosztów transportu. Tak się bowiem stało w 2022 r., po rosyjskiej inwazji na Ukrainę.

Konflikt zbrojny w Izraelu może pokrzyżować plany New Delhi dotyczące budowy korytarza transportowego, łączącego Indie z Bliskim Wschodem i Europą.
Konflikt zbrojny w Izraelu może pokrzyżować plany New Delhi dotyczące budowy korytarza transportowego, łączącego Indie z Bliskim Wschodem i Europą.

Izrael jest 11. co do wielkości partnerem handlowym Indii. Dwustronna wymiana handlowa między krajami wynosi rocznie 12 mld dolarów. Jak zaznacza Ajay Sahai, dyrektor generalny Federacji Indyjskich Organizacji Eksportowych, w rozmowie z portalem livemint.com, jeżeli którykolwiek z krajów zachodnioazjatyckich dołączy do Hamasu, to projekt infrastrukturalny runie.

Korytarz transportowy (kolejowy i morski) poprawić ma łączność między Indiami a ZEA, Arabią Saudyjską, Unią Europejską i USA. W planach jest powstanie zarówno szlaków kolejowych, jak i żeglugowych.

Jeżeli działalność w trzech największych portach Izraela (Hajfie, Aszdodzie i Ejlacie) zostanie zakłócona, handel między wspomnianymi regionami może być utrudniony lub wstrzymany.

Izrael eksportuje m.in. olej napędowy (5,5 mld dolarów) oraz szlifowane i polerowane diamenty (1,2 mld dolarów), importuje zaś surowiec diamentowy (519 mln dolarów) oraz diamenty oszlifowane i polerowane (220 mln dolarów), komponenty elektroniczne i telekomunikacyjne, części ogniw fotowoltaicznych (411 mln dolarów) oraz chlorek potasu (105 mln dolarów).

Dodaj komentarz