PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowy na modernizację linii kolejowej nr 202, na odcinku Słupsk – Lębork. Modernizację oraz rozbudowę przejdzie także sama stacja Słupsk. Kontrakty, podpisane z firmami Torpol oraz Intercor warte są prawie 1,85 mld zł.
Modernizacja trasy Lębork – Słupsk, na linii łączącej Gdańsk Główny ze Stargardem, zwiększy komfort codziennych podróży koleją. Przebudowany zostanie jeden oraz dobudowany drugi tor na długości 50 km Poprawi to przepustowość linii.
— Podpisane umowy dotyczą inwestycji o kluczowym znaczeniu dla tej części województwa pomorskiego. Kolej zmienia się na lepsze na terenie całego kraju. Skutecznie walczymy z wykluczeniem komunikacyjnym, budując kolej bezpieczną, przewidywalną, z poszanowaniem środowiska naturalnego — powiedział wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rząd ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu Andrzej Bittel.
Po zakończonej inwestycji, a także planowanych prac na odcinku Gdynia Chylonia – Lębork, czas przejazdu z Gdyni do Słupska skróci się o kwadrans. Pociągi pasażerskie przyśpieszą ze 120 km/h do 160 km/h, a towarowe z 70 km/h do 120 km/h.
— Modernizacja stacji Słupsk oraz linii w kierunku Trójmiasta zachęci do wyboru pociągów w codziennych podróżach do pracy i szkoły. Zapewniony zostanie lepszy dostęp do kolei także dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Sprawne wykorzystywanie przez PKP PLK SA środków z budżetu państwa i dotacji unijnych przyczynia się do budowy nowoczesnej kolei będącej odpowiedzią na oczekiwania podróżnych — stwierdził Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.
Modernizacja oraz rozbudowa infrastruktury kolejowej pozwoli zwiększyć dostęp do kolei osobom niepełnosprawnym. Zapewnią to przebudowane i nowe perony na stacjach i przystankach: Leśnice, Pogorzelice, Potęgowo, Głuszyno Pomorskie, Strzyżyno Słupskie, Damnica, Jezierzyce Słupskie. Dodatkowy dostęp do pociągów umożliwią nowe przystanki w Runowie, Łebieniu oraz Siemianicach.
Modernizowana linia kolejowa między Lęborkiem a Słupskiem zyska nowe urządzenia i systemy sterowania ruchem kolejowym, trzy nowe mosty kolejowe i wiadukt. Wykonawcy zbudują trzy przepusty oraz sześć przejść podziemnych pod torami. Inwestycja obejmie przebudowę 3 mostów, 12 wiaduktów kolejowych, 9 wiaduktów drogowych i 18 przepustów. W kontrakcie zapisano także wymianę sieci trakcyjnej.
Wartość robót to 1,284 mld zł.
Modernizacja i przebudowa stacji Słupsk
W ramach podpisanych kontraktów zmieni się stacja Słupsk. Przebudowę przejdą trzy perony – będą wyższe. Dostęp do kolei zwiększą windy z przebudowanego przejścia pod torami.
Jak informują PKP PLK i Ministerstwo Infrastruktury, na peronach zostaną zachowane i odrestaurowane zabytkowe wiaty oraz kioski, podkreślające historyczny charakter stacji. Nowoczesny system informacji pasażerskiej ułatwi orientację, a wyświetlacze poinformują o przyjazdach i odjazdach pociągów.