Tramwaje

Wrocławscy kontrolerzy i kierowcy MPK biorą udział w szkoleniach z samoobrony

Fot. Renardo la vulpo / CC

Od początku 2019 r. do chwili obecnej doszło do 125 napaści na kontrolerów MPK Wrocław. Po ostatnich incydentach zarząd spółki zdecydował o skierowaniu zarówno kontrolerów, motorniczych i kierowców na zajęcia z technik negocjacyjnych, a także z podstawowych elementów samoobrony pasywnej.

Praca jak każda inna? Niekoniecznie, jeśli jesteś obrażany, szarpany, bity. Dlaczego? Bo wypowiadasz zdanie: „poproszę bilet do kontroli”.

– Poprosiłam o bilet. Chłopak wyrwał mi telefon, wyrzucił z pojazdu. Wysiadłam z autobusu, on wyskoczył za mną. Na przystanku zaczął mnie bić, szarpać. Cztery miesiące byłam na zwolnieniu lekarskim – mówi jedna z kontrolerek.

 

Inny kontroler dodaje:

– Dwa tygodnie temu poprosiłem o bilet. Pasażer najpierw mnie zwyzywał, a ponieważ stałem pomiędzy nim a drzwiami autobusu, to dostałem pięścią w twarz.

 

Takich osób w MPK jest aż 43. Łącznie w roku 2019 doszło do 114 napaści na kontrolerów. W tym roku – do 11 podobnych sytuacji.

Tak opowiadają kontrolerzy MPK. Jest ich 43. Każdy ma niejedną taką historię. Trzy z nich MPK umieściło w filmie opisującym pracę rewizorów. Łącznie w ubiegłym roku doszło do 114 napaści na kontrolerów. W tym roku, mimo że z powodu pandemii kontroli prawie nie było, zdarzyło się 11 takich sytuacji.

Do przewoźnika wpływają również skargi na samych kontrolerów.

– Owszem dostajemy zażalenia pasażerów na sposób kontroli, czasem ludzie skarżą się, że kontroler był nieuprzejmy – takich skarg było w 2019 roku 118. O 118 za dużo, nawet jeśli przeprowadzono aż 1,5 miliona kontroli – wylicza Krzysztof Balawejder prezes MPK Wrocław. Każda taka skarga jest przez nas weryfikowana, dyscyplinujemy naszych pracowników. Ale na agresję słowną czy fizyczną nie ma zgody. Po żadnej ze stron. Dlatego od tego tygodnia rozpoczęliśmy specjalistyczne szkolenia z technik rozmowy z pasażerem, rozładowywania agresji oraz samoobrony.

 

Kontrolerzy mają w centrum szkoleń przy Obornickiej zajęcia z technik negocjacyjnych, a także z podstawowych elementów pasywnej samoobrony. Spotykają się ze specjalistami od negocjacji, psychologami, policjantami i trenerami walki. W takich zajęciach dobrowolnie będą też mogli wziąć udział prowadzący pojazdy, bo incydentalnie również oni są narażeni na atak pasażerów.

– Jest dla nas istotne, by nasi pracownicy byli wobec pasażerów po prostu w porządku. Uprzejmi, mili, sympatyczni. Tego ich uczymy i tego wymagamy z całą stanowczością – podkreśla Balawejder. Przeglądamy monitoringi z pojazdów pod kątem pracy rewizorów, sprawdzamy też w praktyce, jak ta praca wygląda. Mamy zatrudnionych w firmie „tajemniczych klientów”. Ludzi, którzy wsiadają do autobusów i tramwajów i obserwują, jak pracują motorniczy i kierowcy, jak prowadzą pojazd, jak odnoszą się do pasażerów. To samo dotyczy kontroli pracy rewizorów.

 

W ubiegłym roku skontrolowano pasażerów na 225 213 kursach. Wystawiono przy tym 46 tysięcy mandatów. W styczniu, w ciągu jednego miesiąca – przed wybuchem pandemii koronawirusa przeprowadzono około 80 tysięcy kontroli biletów.