Raport z Polski Wydarzenia

Mirosław Suchoń: Polska nie może być skansenem kolejowym

W Sejmie na wspólnym posiedzeniu Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii oraz Komisji Infrastruktury debatowano nad zagadnieniami związanymi z cyfryzacją kolei.

– Zmieniamy całkowicie myślenie o zarządzaniu projektami cyfrowymi. PKP PLK będą musiały się temu poddać. Inaczej się nie da.   Podstawowy cel to teraz jak najszybszy powrót na plac budowy.– powiedział Piotr Kubicki, Członek zarządu i Dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP PLK.

 

Realizacja i wdrożenie projektu GSM-R, informacje dotyczące wdrażania technicznej specyfikacji interoperacyjności „Sterowanie” oraz harmonogram migracji z analogowego systemu VHF 150 MHz do cyfrowego GSM-R –  takie tematy poruszono w ramach posiedzenia połączonych Komisji, w trakcie których Ministerstwo Infrastruktury  I PKP PLK udzieliły informacji na temat stanu prac nad cyfryzacją kolei w kontekście Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym.

Na początek głos zabrał Piotr Malepszak, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, który zaznaczył, że debata dotyczy kontraktu na objęcie 14 tys. km linii łącznością GSM-R, a więc systemu, który znacząco wpływa na poprawę bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i pozwala na zabudowę systemu cyfrowego.

Piotra Malepszak podkreślił, że:

– Temat został zapoczątkowany wraz z ogłoszeniem przetargu w 2015 roku i sfinalizowany w marcu 2018 roku podpisaniem umowy. Zadanie powinno być zakończone kontraktowo do maja 2023 r.  Ale  po 5 latach od podpisania umowy mieliśmy około 50% zaawansowanie realizacji projektu.

 

Jak poinformował Piotr Kubicki, Członek zarządu i Dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP PLK, przy 50 % zaawansowaniu, spośród 1500 planowanych wież telekomunikacyjnych wybudowano 47%, a z 14,5 tys. km kabli światłowodowych położono 73%. Natomiast realizacja  budżetu wynosi 70.24%.

–. Proces zahamowało postępowanie w Prokuratorii Generalnej. Większość kwestii objętych sporem z wykonawcą jest objętych tajemnicą.  Mogę jednak powiedzieć, że wartość wzajemnych roszczeń to ok. 3 mld zł przy wartości kontraktu 2,6 mld zł.

 

Jak wspomniał Piotr Kubicki:

– Projekt od ponad dwóch lat praktycznie stoi.

 

I dodał:

– Nowy zarząd jako pierwszy podjął decyzję o włączeniu obserwowanej łączności na linii 9. Podpisaliśmy umowę z Nokią na dodatkowe zadanie migracji ze starej do nowej centrali, tak aby wszystko działało homogenicznie. Etap obserwowany skończy się w maju, potem będą trzy miesiące testów tak, aby na przełomie września i października uruchomić system on air dla użytkowników.

 

Członek zarządu PKP PLK Marcin Mochocki zaznaczył, że:

– Pierwotna umowa została zawarta w reżimie Prawa Zamówień Publicznych. W związku z czym mediacje, które prowadzimy z udziałem Prokuratorii Generalnej toczone są w reżimie PZP.

Przedstawiciel PKP PLK nadmienił, że rozmowy z wykonawcą odbywają się w dwóch obszarach. Przy czym,  o ile, w przypadku kwestii technologicznych co do zasady osiągnięto porozumienie, to problematyczne są rozmowy w obszarze finansowym.

Marcin Mochocki powiedział, że:

– Drugi, trudniejszy, obszar to finansowy. Działamy bowiem w reżimie dyscypliny finansów publicznych i Prawa Zamówień Publicznych. A zatem warunki umowy nie mogą być dowolnie modyfikowane. Nie widzimy przyszłości bez wdrożenia GSM-R. Jedynym pytaniem pozostaje model tego wdrożenia. Podstawowy scenariusz, jaki zakładamy, to znalezienie porozumienia z wykonawcą.  Porozumienia wciąż nie wypracowaliśmy..

 

Dodaj komentarz