Złożona w harmonijkę wiata nadaje się tylko do wymiany. Tak samo jak powyginane słupki przystankowe. Bywają dni, że po dewastacjach trzeba wstawić na przystankach kilka nowych szyb. Na wyczyszczonych pociągach pojawia się nowe graffiti. Wyrywane są kasowniki, niszczone siedzenia, karykaturalne rysunki, bohomazy i niecenzuralne teksty we wnętrzach wagonów. Na usuwanie skutków dewastacji wydaje się rocznie grube miliony złotych. Po każdej akcji-dewastacji producenci pociągów i konserwatorzy starają się dokumentować zniszczenia, liczą straty, żyją dalej. Oto smutna strona polskiego wandalizmu.
Graffiti – niechciana sztuk uliczna. W naszym artykule zajmiemy się najczęściej spotykanym w ostatnim czasie przejawem sztuki w przestrzeni publicznej, mianowicie graffiti kolejowym, uznawanym za szczególny akt wandalizmu, który z całą pewnością nie stanowi sztuki malarskiej. Wandalizm w postaci niechcianych rysunków graffiti, niejednokrotnie zajmujących znaczne powierzchnie wagonów, przysparza coraz więcej zmartwień i problemów producentom pociągów oraz zakładom odpowiedzialnym za konserwację i utrzymanie ruchu, obiektów oraz całej infrastruktury kolejowej.
Walka wciąż trwa Firma Lankwitzer Lackfabrik, jako wiodący niemiecki producent lakierów przemysłowych dla branży kolejowej, proponuje zastosowanie innowacyjnych powłok antygraffiti, które zostały sklasyfikowane według miejsc powstawania zabrudzeń wewnątrz i na zewnątrz pojazdów. Dzięki zastosowaniu powłok ochronnych firmy Lankwitzer, usuwanie graffiti jest łatwiejsze, i co ważniejsze, operacje usuwania tego typu zabrudzeń można przeprowadzić wielokrotnie bez utraty efektu dekoracyjnego malatury. Zmywanie graffiti z powierzchni niezabezpieczonych EvoTop 295 przynosi pewne efekty, lecz może być stosowane jako działanie doraźne, ponieważ wpływa destrukcyjnie na malaturę.
Tylko stosowanie powłoki EvoTop 295 daje 100% pewności. Zabrudzenie powłoki antygraffiti rysunkami domorosłych malarzy nie jest w gruncie rzeczy tak problematyczne, jakby się wydawało, gdyż można je w bardzo prosty sposób usunąć. Ponadto w trakcie malowania grafficiarze potrafią stwierdzić, że powierzchnia, po której malują nie będzie trwałym podłożem ich dzieła i zniechęceni, decydują się niejednokrotnie na zmianę obiektu będącego bazą ich malowideł .Technologia powłok antygraffiti pozwala także na usunięcie innych zabrudzeń z powierzchni takich jak sadza, tlenki, rdza powierzchniowa, kurz, glony, mchy, wykwity i inne. Aby zapewnić producentom pojazdów oraz przewoźnikom pewną i trwałą powłokę, powierzamy nasze powłoki malarskie stałym badaniom.
Odporność na wielokrotne usuwanie graffiti potwierdziły badania dla DB AG oraz dostawcy środków do usuwania tego typu zabrudzeń. W Polsce Firma Lankwitzer rekomenduje do czyszczenia swoich powłok produkty AGS dostarczane przez firmę Masters Service. W trosce o finanse i nieskazitelną markę Systemy antygaffiti Lankwitzer Lackfabrik stosowane są w wielu krajach Europy, Rosji, Chin. Od wielu lat stanowią podstawę technologiczną procesów lakierniczych.
Najistotniejsze zalety i korzyści wynikające z zastosowania EvoTop 295:
• Możliwość wielokrotnego usuwania zabrudzeń typu graffiti.
• Pewność przywrócenia pierwotnego wyglądu powłoki lakierowej
• Wysoka odporność na promienie UV, zapewniająca stabilność połysku i koloru
• Wysoka odporność chemiczna
• Dbałość o środowisko – usuwanie graffiti nie wymaga stosowania agresywnych preparatów opartych na rozpuszczalnikach czy kwasach
• Szerokie zastosowanie na różnego rodzaju podłoża, na zewnątrz i wewnątrz pojazdów
• Ochrona powierzchni i przedłużenie jej trwałości wpływa na zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdów szynowych
• Eliminacja niebagatelnych kosztów odtwarzania powłoki dekoracyjnej w przypadku ataku graficiarzy