Proces przewozu towarów niebezpiecznych odbywa się w głównej mierze w oparciu o Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID. Przepisy tam przywołane obowiązują nas nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie, a nawet w Afryce. To one nakładają na poszczególnych przewoźników konkretne obowiązki i zadania, które jeśli są prawidłowo realizowane zapewniają wysoki poziom jakości – bezpieczeństwa w trakcie całego procesu przewozowego – począwszy od załadunku, przewozu a na rozładunku kończąc. Jednak regulamin RID nie zajmuje stanowiska w niektórych kwestiach, choćby w zakresie prędkości jazd manewrowych. Uregulowania prawne w naszym kraju (Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji), nakładają na nas obowiązek manewrowania z takimi towarami dużo wolniej niż u naszych sąsiadów. Na infrastrukturze czeskiej, niemieckiej manewry z towarami niebezpiecznymi z powodzeniem wykonywane są z prędkością 20 – 30 km/h, a w Polsce te same prace, zgodnie z prawem, można wykonywać z prędkością do 10 km/h, a w niektórych przypadkach jak np. manewry z cysternami oznaczonymi pasem pomarańczowym do 5 km/h. Przy sporym wolumenie przewiezionej masy, takie ograniczenia często znacznie wydłużają proces obsługi niektórych bocznic, tym samym pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych na terenie kraju. Dążąc do interoperacyjności kolei w Europie uważam, że warto wykorzystywać doświadczenia i rozwiązania prawne obowiązujące w innych krajach. Problem nie dotyczy tylko prędkości jazd manewrowych z towarami niebezpiecznymi, ale również wielu innych uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego. Uważam, że zmiany niektórych przepisów znacznie poprawią konkurencyjność kolei względem innych środków transportu, bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Powiązane artykuły
Adam Filutowski: Jesteśmy prekursorami wielu innowacji w transporcie publicznym
Mera Systemy Sp. z o.o. projektuje i tworzy nowoczesne, automatyczne systemy pobierania opłat. Poza urządzeniami dostarcza także inteligentne narzędzia do monitorowania i zarządzania siecią sprzedaży. O produktach firmy, stosowanych rozwiązaniach i płatnościach bezgotówkowych w transporcie miejskim powiedział nam Prezes Zarządu Adam Filutowski. Stacjonarne i mobilne biletomaty marki Mera to Wasze rozpoznawalne produkty. Co wyróżnia te […]
Kolejny dobry rok
Prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście sp. z o.o., Maciej Lignowski szerzej o wynikach spółki, planach i rozwiązaniach taborowych oraz inwestycjach.
20 lat Spółki PKP SKM w Trójmieście. Trójmiejski kręgosłup komunikacyjny [WYWIAD]
A skąd taka pasja? Kolejny raz muszę wszystkich zaskoczyć. Otóż, jak mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka, nie mam w bliskiej rodzinie żadnych kolejarzy. Pasja w pewnym sensie wzięła się z powietrza, choć zamiłowanie do techniki i maszyn na pewno odziedziczyłem po dziadku. To on pokazywał mi jak działają urządzenia i zaszczepił we mnie […]