Proces przewozu towarów niebezpiecznych odbywa się w głównej mierze w oparciu o Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID. Przepisy tam przywołane obowiązują nas nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie, a nawet w Afryce. To one nakładają na poszczególnych przewoźników konkretne obowiązki i zadania, które jeśli są prawidłowo realizowane zapewniają wysoki poziom jakości – bezpieczeństwa w trakcie całego procesu przewozowego – począwszy od załadunku, przewozu a na rozładunku kończąc. Jednak regulamin RID nie zajmuje stanowiska w niektórych kwestiach, choćby w zakresie prędkości jazd manewrowych. Uregulowania prawne w naszym kraju (Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji), nakładają na nas obowiązek manewrowania z takimi towarami dużo wolniej niż u naszych sąsiadów. Na infrastrukturze czeskiej, niemieckiej manewry z towarami niebezpiecznymi z powodzeniem wykonywane są z prędkością 20 – 30 km/h, a w Polsce te same prace, zgodnie z prawem, można wykonywać z prędkością do 10 km/h, a w niektórych przypadkach jak np. manewry z cysternami oznaczonymi pasem pomarańczowym do 5 km/h. Przy sporym wolumenie przewiezionej masy, takie ograniczenia często znacznie wydłużają proces obsługi niektórych bocznic, tym samym pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych na terenie kraju. Dążąc do interoperacyjności kolei w Europie uważam, że warto wykorzystywać doświadczenia i rozwiązania prawne obowiązujące w innych krajach. Problem nie dotyczy tylko prędkości jazd manewrowych z towarami niebezpiecznymi, ale również wielu innych uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego. Uważam, że zmiany niektórych przepisów znacznie poprawią konkurencyjność kolei względem innych środków transportu, bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Powiązane artykuły
R. Sobczak: Kolej to najbardziej ekologiczny środek transportu
Należy zaznaczyć, że realizacja wielu zadań przez PLK w zakresie ochrony środowiska możliwa jest dzięki dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Jednym z istotnych powodów dofinansowania projektów kolejowych był właśnie ekologiczny charakter kolei, jej wpływ na zmniejszanie zanieczyszczenia jako alternatywy dla transportu drogowego. Dalsze zaostrzanie norm i stawianie coraz bardziej ambitnych celów dotyczących ochrony środowiska będzie […]
Nowe prawo zamówień publicznych – Okazja do zmiany sposobu myślenia o publicznych zakupach
Łukasz Laszczyński – prawnik, manager zakupów związany z branżą transportu kolejowego, członek PSMLiZ oraz PSZP
Zbigniew Wyszogrodzki: MPK stawia na zielony Toruń [WYWIAD]
W ostatnim numerze szeroko opisywaliśmy budowę nowej linii na osiedle JAR. Jak w Pana ocenie zmieni ona układ komunikacyjny miasta? Nowa linia przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda, co zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla. Po jej wybudowaniu długość torów […]