Proces przewozu towarów niebezpiecznych odbywa się w głównej mierze w oparciu o Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID. Przepisy tam przywołane obowiązują nas nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie, a nawet w Afryce. To one nakładają na poszczególnych przewoźników konkretne obowiązki i zadania, które jeśli są prawidłowo realizowane zapewniają wysoki poziom jakości – bezpieczeństwa w trakcie całego procesu przewozowego – począwszy od załadunku, przewozu a na rozładunku kończąc. Jednak regulamin RID nie zajmuje stanowiska w niektórych kwestiach, choćby w zakresie prędkości jazd manewrowych. Uregulowania prawne w naszym kraju (Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji), nakładają na nas obowiązek manewrowania z takimi towarami dużo wolniej niż u naszych sąsiadów. Na infrastrukturze czeskiej, niemieckiej manewry z towarami niebezpiecznymi z powodzeniem wykonywane są z prędkością 20 – 30 km/h, a w Polsce te same prace, zgodnie z prawem, można wykonywać z prędkością do 10 km/h, a w niektórych przypadkach jak np. manewry z cysternami oznaczonymi pasem pomarańczowym do 5 km/h. Przy sporym wolumenie przewiezionej masy, takie ograniczenia często znacznie wydłużają proces obsługi niektórych bocznic, tym samym pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych na terenie kraju. Dążąc do interoperacyjności kolei w Europie uważam, że warto wykorzystywać doświadczenia i rozwiązania prawne obowiązujące w innych krajach. Problem nie dotyczy tylko prędkości jazd manewrowych z towarami niebezpiecznymi, ale również wielu innych uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego. Uważam, że zmiany niektórych przepisów znacznie poprawią konkurencyjność kolei względem innych środków transportu, bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Powiązane artykuły
Dworce przyjazne dla pasażerów
Nowoczesny dworzec, konsultacje społeczne, zasady uniwersalnego projektowania, Program Inwestycji Dworowych – te i inne tematy poruszyliśmy w rozmowie z Prezesem Markiem Michalskim, Członkiem Zarządu PKP S.A.
Andrzej Olszewski: Kolej się zmienia
Pomimo pandemii nie trzeba się chyba obawiać, że pandemia wyhamowała planowane inwestycje? Do tej pory nie przerwano żadnego z realizowanych na kolei dużych programów inwestycyjnych. Co więcej, w tym roku pojawiły się nowe, np. rządowy program Kolej Plus, który będzie kolejnym narzędziem walki z wykluczeniem komunikacyjnym i – przy zaangażowaniu samorządów – przyczyni się do eliminacji „białych plam” na […]
Mikołaj Wild: CPK to inwestycja priorytetowa
Mikołaj Wild, prezes zarządu CPK, w rozmowie o znaczeniu projektu dla Polski oraz przejściu od słów do czynów. Radosław Karwicki: Panie Prezesie, w ostatnim czasie bardzo spodobało mi się stwierdzenie, użyte także przez WAS: „CPK. Od słów do czynów”. Można chyba odetchnąć po wielu latach drążenia skały, że nareszcie nie tylko może Pan o projekcie […]




