Proces przewozu towarów niebezpiecznych odbywa się w głównej mierze w oparciu o Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID. Przepisy tam przywołane obowiązują nas nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie, a nawet w Afryce. To one nakładają na poszczególnych przewoźników konkretne obowiązki i zadania, które jeśli są prawidłowo realizowane zapewniają wysoki poziom jakości – bezpieczeństwa w trakcie całego procesu przewozowego – począwszy od załadunku, przewozu a na rozładunku kończąc. Jednak regulamin RID nie zajmuje stanowiska w niektórych kwestiach, choćby w zakresie prędkości jazd manewrowych. Uregulowania prawne w naszym kraju (Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji), nakładają na nas obowiązek manewrowania z takimi towarami dużo wolniej niż u naszych sąsiadów. Na infrastrukturze czeskiej, niemieckiej manewry z towarami niebezpiecznymi z powodzeniem wykonywane są z prędkością 20 – 30 km/h, a w Polsce te same prace, zgodnie z prawem, można wykonywać z prędkością do 10 km/h, a w niektórych przypadkach jak np. manewry z cysternami oznaczonymi pasem pomarańczowym do 5 km/h. Przy sporym wolumenie przewiezionej masy, takie ograniczenia często znacznie wydłużają proces obsługi niektórych bocznic, tym samym pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych na terenie kraju. Dążąc do interoperacyjności kolei w Europie uważam, że warto wykorzystywać doświadczenia i rozwiązania prawne obowiązujące w innych krajach. Problem nie dotyczy tylko prędkości jazd manewrowych z towarami niebezpiecznymi, ale również wielu innych uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego. Uważam, że zmiany niektórych przepisów znacznie poprawią konkurencyjność kolei względem innych środków transportu, bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Powiązane artykuły
Sektor logistyczny to szansa dla PKP CARGO
Rozmowa z Czesławem Warsewiczem, prezesem zarządu PKP CARGO SA, o sektorze logistycznym oraz kierunkach rozwoju spółki
w najbliższym okresie.
Grzegorz Mocarski: PKM udowadnia, że transport kolejowy jest najlepszym rozwiązaniem [WYWIAD]
W ciągu kilku lat linia PKM stała się także nową osią wokół której chętnie lokują się kolejne inwestycje i powstają nowe osiedla, a to chyba najlepiej pokazuje potencjał tego projektu. Przede wszystkim jednak PKM-ka udowodniła, że najlepszym rozwiązaniem gwarantującym zapewnienie sprawnego transportu zbiorowego dla mieszkańców nowych dzielnic Gdańska i sąsiednich gmin jest właśnie kolej. Dzięki […]
Janusz Kowalski: Podział ma charakter sektorowy
Minister Aktywów Państwowych koordynuje prace resortu, a także ustala podstawowe kierunki jego polityki, określa kierunki pracy i zadania w sprawach realizowanych przez ministerstwo. Wykonuje swoje funkcje przy pomocy sekretarzy stanu, podsekretarzy stanu, dyrektora generalnego czy szefa gabinetu politycznego. Jako sekretarz stanu realizuję, w ramach stosownych upoważnień, politykę ustaloną przez Radę Ministrów, a wykonywane przeze mnie […]