Proces przewozu towarów niebezpiecznych odbywa się w głównej mierze w oparciu o Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID. Przepisy tam przywołane obowiązują nas nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie, a nawet w Afryce. To one nakładają na poszczególnych przewoźników konkretne obowiązki i zadania, które jeśli są prawidłowo realizowane zapewniają wysoki poziom jakości – bezpieczeństwa w trakcie całego procesu przewozowego – począwszy od załadunku, przewozu a na rozładunku kończąc. Jednak regulamin RID nie zajmuje stanowiska w niektórych kwestiach, choćby w zakresie prędkości jazd manewrowych. Uregulowania prawne w naszym kraju (Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji), nakładają na nas obowiązek manewrowania z takimi towarami dużo wolniej niż u naszych sąsiadów. Na infrastrukturze czeskiej, niemieckiej manewry z towarami niebezpiecznymi z powodzeniem wykonywane są z prędkością 20 – 30 km/h, a w Polsce te same prace, zgodnie z prawem, można wykonywać z prędkością do 10 km/h, a w niektórych przypadkach jak np. manewry z cysternami oznaczonymi pasem pomarańczowym do 5 km/h. Przy sporym wolumenie przewiezionej masy, takie ograniczenia często znacznie wydłużają proces obsługi niektórych bocznic, tym samym pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych na terenie kraju. Dążąc do interoperacyjności kolei w Europie uważam, że warto wykorzystywać doświadczenia i rozwiązania prawne obowiązujące w innych krajach. Problem nie dotyczy tylko prędkości jazd manewrowych z towarami niebezpiecznymi, ale również wielu innych uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego. Uważam, że zmiany niektórych przepisów znacznie poprawią konkurencyjność kolei względem innych środków transportu, bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Powiązane artykuły
Krzysztof Łęcki [TAURUS OCHRONA]: Potrafimy zaspokoić potrzeby branży
Swoje działania wspieracie hasłem „Innowacje w bezpieczeństwie”. Jakie innowacyjne rozwiązania możecie zaoferować spółkom kolejowym? Z naszych badań rynkowych właśnie w sektorze kolejowym wynika, że istnieje wielkie zapotrzebowanie na usługi typu vPATROL oraz vPATROL TOWER, dzięki którym klient ma gwarancję pełnej ochrony, z możliwością podjęcia natychmiastowej interwencji w przypadku wywołania alarmu w obszarze chronionym. Usługi te […]
Technologie poznawcze poprowadzą tramwaje? [WYWIAD]
Prace nad tymi projektami toczą się na całym świecie i można je porównać do swoistego wyścigu. W jakim stopniu zaawansowania, w porównaniu z innymi, jest Pana firma? Jaka jest strategia firmy? Dzisiaj, gdy rynek nie został jeszcze utworzony, każdy z jego uczestników, który stworzył najwyższej jakości i praktyczne rozwiązanie SI, może trafić w dziesiątkę. Mamy […]
Inwestycje taborowe są dla nas priorytetem
Marek Chraniuk, Prezes PKP Intercity S.A., opowiedział nam o sukcesach spółki, świetnym wyniku finansowym, planach taborowych oraz o tym, jak konstruować ofertę, która zainteresuje pasażerów.