Proces przewozu towarów niebezpiecznych odbywa się w głównej mierze w oparciu o Regulamin międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych – RID. Przepisy tam przywołane obowiązują nas nie tylko w Polsce, ale praktycznie w całej Europie, a nawet w Afryce. To one nakładają na poszczególnych przewoźników konkretne obowiązki i zadania, które jeśli są prawidłowo realizowane zapewniają wysoki poziom jakości – bezpieczeństwa w trakcie całego procesu przewozowego – począwszy od załadunku, przewozu a na rozładunku kończąc. Jednak regulamin RID nie zajmuje stanowiska w niektórych kwestiach, choćby w zakresie prędkości jazd manewrowych. Uregulowania prawne w naszym kraju (Rozporządzenie w sprawie ogólnych warunków prowadzenia ruchu i sygnalizacji), nakładają na nas obowiązek manewrowania z takimi towarami dużo wolniej niż u naszych sąsiadów. Na infrastrukturze czeskiej, niemieckiej manewry z towarami niebezpiecznymi z powodzeniem wykonywane są z prędkością 20 – 30 km/h, a w Polsce te same prace, zgodnie z prawem, można wykonywać z prędkością do 10 km/h, a w niektórych przypadkach jak np. manewry z cysternami oznaczonymi pasem pomarańczowym do 5 km/h. Przy sporym wolumenie przewiezionej masy, takie ograniczenia często znacznie wydłużają proces obsługi niektórych bocznic, tym samym pogarszając konkurencyjność przewozów kolejowych na terenie kraju. Dążąc do interoperacyjności kolei w Europie uważam, że warto wykorzystywać doświadczenia i rozwiązania prawne obowiązujące w innych krajach. Problem nie dotyczy tylko prędkości jazd manewrowych z towarami niebezpiecznymi, ale również wielu innych uregulowań prawnych dotyczących prowadzenia ruchu kolejowego. Uważam, że zmiany niektórych przepisów znacznie poprawią konkurencyjność kolei względem innych środków transportu, bez wpływu na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
Powiązane artykuły
Ireneusz Merchel: Europejski Rok Kolei to okazja do debaty [WYWIAD]
Wykonawcy prowadzą prace z zachowaniem wszystkich zasad bezpieczeństwa. Mimo trudnej sytuacji związanej z pandemią udało się zrealizować inwestycje na poziomie ponad 10 mld zł. To efekt stałej współpracy z wykonawcami od początku pandemii. Zmodernizowaliśmy blisko 900 km torów, ponad 300 przejazdów kolejowo – drogowych i ponad 900 km sieci trakcyjnej. Wymienionych zostało ponad 1000 rozjazdów. […]
Minister Grzegorz Puda: Tramwaj zmienił polskie miasta [WYWIAD]
Natomiast w programie Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2020-2027 zaplanowaliśmy 420 mln euro na wsparcie zrównoważonej mobilności miejskiej, w tym sieci tramwajowe (ta możliwość dla Olsztyna i Elbląga). Z tych środków mogą skorzystać (wraz z obszarami funkcjonalnymi) miasta z Polski Wschodniej, które mają ustawowy obowiązek organizacji komunikacji miejskiej: miasta wojewódzkie (5), miasta średnie tracące funkcje […]
Katarzyna Kucharek: Lubię wyzwania. Poprzeczkę stawiam sobie wysoko
Jaką radę dałaby Pani osobom, które chcą zatrudnić się w branży kolejowej? Z mojego doświadczenia wiem, że trzeba być odważnym i nie bać się realizować swoich pomysłów, nawet, gdy ma się poczucie, że wychodzi się przed szereg. Trzeba walczyć o swoje przekonania, w które się wierzy. W branży kolejowej ważni są ludzie, dlatego istotne jest […]