Tabor Tramwaje

Alstom dostarczy do Aten pierwsze dwa tramwaje

Pierwsze dwa tramwaje zbudowane przez francuski Alstom dotrą w środę 26 sierpnia do Aten. Docelowo do stolicy Grecji trafi 25 pojazdów, zamówionych przez Attiko Metro. Zakończenie kontraktu o wartości ponad 50 mln euro planowane jest na 2021 r.

Fot. za ypodomes.com

Dwa tramwaje wyruszyły kilka dni temu z portu w Barcelonie. W środę dotrzeć mają do portu w Pireusie, a następnie do zajezdni tramwajowej w celu rozpoczęcia ich kontroli. Docelowo uzupełnią flotę STASY. Producent pojazdów, poza ich budową i dostawą, zapewni na miejscu testy, szkolenia dla pracowników oraz usługi gwarancyjne i części zamienne.

Tramwaje dla Aten to model Citadis X05. Nowe pojazdy będą pomarańczowe. Taką barwę bowiem wybrano w głosowaniu. Do tej pory po ulicach stolicy Grecji kursowały tramwaje w barwach srebrno-niebieskich.

Tramwaje na ulice Aten wróciły po prawie trzech dekadach przerwy – 19 lipca 2004 r. Budowa linii związana była z organizowanymi w Grecji Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi. W mieście są trzy linie – nr 3, 4 oraz 5.

Dla budowanej linii zamówiono 35 tramwajów Sirio produkcji AnsaldoBreda. Dostawy pierwszych pojazdów rozpoczęły się w 2002 roku. Tramwaje są dwukierunkowe, o długości 31,9 m. Część z nich już została wycofana z użytkowania. Flotę uzupełnić mają pojazdy Alstom.

Pojazdy Citadis X05 będą miały o 20 proc. więcej powierzchni szklanej, niż tramwaje stare. Wyposażone zostaną w diody LED, przestronne, pojedyncze siedzenia oraz w system informacji pasażerskiej. Każdy pojazd składać się będzie z pięciu wagonów o łącznej długości 33 metrów i drzwi po obu stronach wagonu. Wewnątrz pomieści się 294 pasażerów.

Zastosowana w tramwajach technologia pozwoli zmniejszyć zużycie energii każdego pojazdu o 25 proc. Uproszczona integracja podsystemów i łatwość konserwacji zmniejszają całkowity koszt cyklu życia każdego pojazdu. Tramwaje w 97 proc. podlegają recyklingowi.

Tramwaje Citadis X05 kursują obecnie m.in. po Sydney, Paryżu, Caen czy Nicei.