Alstom i Deutsche Bahn (DB) rozpoczęły testy pierwszego w pełni przystosowanego do komercyjnej eksploatacji pociągu akumulatorowego Alstomu.
Niskoemisyjny pojazd eksploatowany będzie przez DB oraz DB Regio, spółkę zależną niemieckiego przewoźnika. Od 24 stycznia pasażerowie mogą korzystać z akumulatorowego elektrycznego zespołu trakcyjnego (ang. Battery Electric Multiple Unit – BEMU) w ramach przewozów biletowanych w Badenii-Wirtembergii, a od 5 lutego także w Bawarii.
Müslüm Yakisan, szef regionalnego DACH w Alstom:
– Napędy alternatywne to przyszłość mobilności. Nasze kompleksowe rozwiązania pozwalają wprowadzać zrównoważony transport kolejowy w Niemczech. Od 2016 roku wspólnie pracujemy nad wydajną i opłacalną technologią akumulatorową, która pozwoliłaby wypełnić luki w elektryfikacji niemieckiej sieci kolejowej. Testy w eksploatacji pasażerskiej dostarczą nam ważnych danych z praktyki i pokażą, że nasz pociąg akumulatorowy oferuje rozwiązanie tego problemu.
dr Jörg Sandvoß, Dyrektor Generalny DB Regio:
– Jako Deutsche Bahn chcemy osiągnąć neutralność klimatyczną do roku 2040. Za sprawą pierwszego akumulatorowego pociągu pasażerskiego robimy kolejny duży krok na drodze do bezemisyjnych kolei regionalnych w Niemczech. Dzięki tym testom DB Regio chce zdobyć praktyczne doświadczenie w eksploatacji i konserwacji przyszłościowych technologii. Eksploatacja próbna dostarcza nam nowej wiedzy technicznej i operacyjnej w zakresie obsługi przyjaznej dla klimatu innowacyjnej technologii napędu.
Od 2016 roku Alstom rozwija technologię pociągów hybrydowych (pantografowo-akumulatorowych) we współpracy z TU Berlin, przy wsparciu Krajowej Organizacji na rzecz Technologii Ogniw Wodorowych i Paliwowych (NOW) oraz finansowaniu Federalnego Ministerstwa Cyfryzacji i Transportu. Mają być one w Niemczech ekologicznymi następcami pociągów z silnikami Diesla. Alternatywne napędy pozwalają na wydajne i bezemisyjne przewozy, a prawie czteromiesięczne testy na trasach pasażerskich w Bawarii i Badenii-Wirtembergii to kolejny krok w kierunku bezemisyjnego transportu. W przyszłości technologia BEMU zostanie zastosowana na platformie Alstom Coradia.
W dni powszednie pociąg będzie kursował w Badenii-Wirtembergii na linii Stuttgart – Horb, natomiast w soboty i niedziele – linii Pleinfeld – Gunzenhausen w Bawarii. W ten sposób z jednej strony maksymalizowany będzie przebieg pociągu, a z drugiej zostaną przetestowane różne profile tras. Zarówno w Badenii-Wirtembergii, jak i w Bawarii pociąg eksploatowany będzie przez DB Regio. Partnerami projektu są Nahverkehrsgesellschaft Baden-Württemberg (NVBW) i Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG).