Amerykańska korporacja Amtrak, realizująca przewozy pasażerskie, zamówiła u producenta Siemens Mobility 50 nowych lokomotyw ładunkowych (typu ALC-42 Charger). Jest to kolejne zlecenie po złożonym w 2018 roku zamówieniu na zakup 75 lokomotyw o napędzie dieslowo-elektrycznym. Wartość łączna całego kontraktu opiewa na dwa miliardy dolarów. Kontrakt obejmuje nie tylko produkcję i następnie zakup pojazdów kolejowych, ale też usługi ich serwisowania i dostarczania części zamiennych.
Inwestycja ta stanowi ze strony Amtrak spory krok w dążeniu do ograniczenia negatywnego wpływu na środowisk, a także sprawieniu, by kolej była w Stanach Zjednoczonych prawdziwie ekologiczna i bezpieczna.
Lokomotywy Charger
Lokomotywy ALC-42 Charger powstały na bazie modeli SC-44, popularnie wykorzystywanych w obsłudze pasażerskiej. Po modernizacji producent przystosował pojazdy do przejazdów dalekobieżnych – między innymi dzięki zwiększeniu pojemności zbiorników paliwowych. Nowe Chargery dostosował do współpracy z najlepszymi systemami bezpieczeństwa, takimi jak Crash Energy Management (zarządzanie energią w trakcie zderzenia).
Pojazdy produkowane przez Siemens Mobility wykazują emisję tlenku azotu niższą o niemal 90%, a także cząstek stałych niższą o 95% w porównaniu do tak zwanego poziomu zero. Osiągają prędkość do 125 mil na godzinę, a każdą lokomotywę napędza 4200 koni mechanicznych. Amtrak chce urządzeniami ALC-42 Charger zastąpić dotychczas wykorzystywaną flotę, którą tworzą lokomotywy spalinowo-elektryczne Amtrak P40 i P42.
Gdzie produkowane są nowe lokomotywy dla Amtrak?
Siemens Mobility produkuje nowe lokomotywy Charger w zakładzie mieszczącym się w Sacramento (Kalifornia). Obiekt ten wyróżnia się na tle zakładów produkcyjnych podobnego rodzaju. Fabryka aż w 80% jest zasilana energią elektryczną wytwarzaną przez własną instalację fotowoltaiczną. Silniki dla zamówionych lokomotyw są natomiast produkowane w mieście Seymour znajdującym się w stanie Indiana. Za powstawanie jednostek napędowych odpowiedzialna jest firma Cummins.
Pierwsze, pochodzące jeszcze z pierwotnego zamówienia lokomotywy dla Amtrak trafiły na trasy na początku tego roku. Posłużyły one do zapewnienia obsługi przejazdowej na trasie Empire Builder. Następne modele dostarczone przez Siemens Mobility mają, zgodnie z założeniami, trafić na linię City of New Orleans.