Anna i Maria są już po ziemią – informuje warszawskie metro. Głowice tarczy TBM zostały opuszczone do szybu startowego na stacji C21 na budowie II linii metra na Bródnie. Ich zadaniem będzie wydrążenie tuneli ze stacji Bródno do stacji Trocka. Tarcza „Maria” rozpocznie prace jako pierwsza – w połowie kwietnia. Tarcze czekają na rozruch i testy. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozpoczną swoją pracę.
Urządzenia miały zostać opuszczone w czwartek 11 marca rano. Niestety plany pokrzyżował silny wiatr. Cała operacja rozpoczęła się wieczorem. Tarcza TBM Maria spoczęła w specjalnej „kołysce” na dnie szybu startowego około godz. 22.00, a TBM Anna o godz. 2.30. Do prac wykorzystano specjalistyczny dźwig.
Zadaniem tarcz TBM będzie wydrążenie tuneli od stacji Bródno do stacji Trocka. Pierwsza z nich – Maria rozpocznie drążenie na początku kwietnia, Anna ruszy w ślad za nią po około miesiącu.
Pracujące pod ziemią maszyny będą nie tylko drążyły tunel. Ich zadaniem jest również budowa betonowej obudowy tunelu. Po zakończeniu prac tarcz TBM tunel wyposażony zostanie w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra.
– Głowice tarcz zostały umieszczone w specjalnie przygotowanych miejscach w szybie startowym, na głębokości blisko 14 metrów – informują przedstawiciele warszawskiego metra. – Teraz przez około miesiąc będzie trwał ich ostateczny montaż i łączenie z zapleczem oraz instalacjami zapewniającymi m.in. zasilanie, powietrze oraz odprowadzającymi urobek. Czoło maszyny wyposażone jest w obracającą się tarczę skrawającą. Rozkruszony urobek, poprzez podajnik ślimakowy, przenoszony jest na taśmociąg, a nim transportowany jest do miejsca składowania. W części czoła tarczy znajdują się także siłowniki hydrauliczne, służące do przesuwania tarczy. Na zapleczu technicznym jest zaś mostek dowodzenia, podajnik i urządzenia układające obudowę tunelu.
O szczegółach dotyczących planowanych prac i tarcz TBM pisaliśmy tu:
Na plac budowy warszawskiego metra jedzie pierwsza tarcza TBM
Tunele metra wydrążą w sumie 4 tarcze TBM: Anna, Maria, Krystyna i Elisabetta. Dwie ostatnie jeszcze w tym roku rozpoczną drążenie tuneli łączących stację Księcia Janusza z nowo budowanymi stacjami Ulrychów (Wola) i Powstańców Śląskich (Bemowo).
Na północno-wschodnim odcinku metra powstają trzy stacje: C19 roboczo nazywana „Zacisze” pod ul. Figara w pobliżu skrzyżowania z ul. Codzienną, C20 „Kondratowicza” przy skrzyżowaniu ulicy Malborskiej L. Kondratowicza oraz C21 „Bródno” przy skrzyżowaniu ulicy L. Kondratowicza i Rembielińskiej. Połączy je ponad cztery kilometry tuneli. Za ostatnią stacją powstaje również duża hala – z 11 torami – która będzie służyła do zawracania i postoju pociągów. Wybudowane zostaną także trzy wentylatornie. Wykonawca, konsorcjum firm Astaldi i Gulermak, na zrealizowanie projektu wartego 1 397 895 000 zł, ma czas do września 2021 roku. Inwestycja jest współfinansowana przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.