Inwestycje

Anna i Maria są już pod ziemią. Za miesiąc ruszy budowa nowej linii metra

Fot. Metro Warszawskie

Anna i Maria są już po ziemią – informuje warszawskie metro. Głowice tarczy TBM zostały opuszczone do szybu startowego na stacji C21 na budowie II linii metra na Bródnie. Ich zadaniem będzie wydrążenie tuneli ze stacji Bródno do stacji Trocka. Tarcza „Maria” rozpocznie prace jako pierwsza – w połowie kwietnia. Tarcze czekają na rozruch i testy. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, rozpoczną swoją pracę.

Urządzenia miały zostać opuszczone w czwartek 11 marca rano. Niestety plany pokrzyżował silny wiatr. Cała operacja rozpoczęła się wieczorem. Tarcza TBM Maria spoczęła w specjalnej „kołysce” na dnie szybu startowego około godz. 22.00, a TBM Anna o godz. 2.30. Do prac wykorzystano specjalistyczny dźwig.

Zadaniem tarcz TBM będzie wydrążenie tuneli od stacji Bródno do stacji Trocka. Pierwsza z nich – Maria rozpocznie drążenie na początku kwietnia, Anna ruszy w ślad za nią po około miesiącu.

Pracujące pod ziemią maszyny będą nie tylko drążyły tunel. Ich zadaniem jest również budowa betonowej obudowy tunelu. Po zakończeniu prac tarcz TBM tunel wyposażony zostanie w instalacje i urządzenia potrzebne do ruchu pociągów metra.

– Głowice tarcz zostały umieszczone w specjalnie przygotowanych miejscach w szybie startowym, na głębokości blisko 14 metrów – informują przedstawiciele warszawskiego metra. – Teraz przez około miesiąc będzie trwał ich ostateczny montaż i  łączenie z zapleczem oraz instalacjami zapewniającymi m.in. zasilanie, powietrze oraz odprowadzającymi urobek. Czoło maszyny wyposażone jest w obracającą się tarczę skrawającą. Rozkruszony urobek, poprzez podajnik ślimakowy, przenoszony jest na taśmociąg, a nim transportowany jest do miejsca składowania. W części czoła tarczy znajdują się także siłowniki hydrauliczne, służące do przesuwania tarczy. Na zapleczu technicznym jest zaś mostek dowodzenia, podajnik i urządzenia układające obudowę tunelu.

 

Czytaj dalej >