Analizy Raport z Polski Wydarzenia

Bezpieczeństwo na kolei w roku 2020 [RAPORT]

Ofiary śmiertelne i ciężko ranni

Liczba ofiar śmiertelnych w znaczących wypadkach w 2020 r. zmniejszyła się o 12 osób (7,5%) w porównaniu do 2019 r., tj. ze 160 do 148 osób. W podziale na poszczególne kategorie osób objęte wspólnymi wskaźnikami bezpieczeństwa zmiany liczby ofiar śmiertelnych przedstawiają się następująco:
pasażerowie: bez zmian (bez ofiar śmiertelnych w tej kategorii);
pracownicy: wzrost z 3 do 4 osób;
• użytkownicy przejazdów kolejowych: spadek z 60 do 47 osób;
• osoby nieupoważnione: spadek z 97 do 96 osób;
• inne: wzrost z 0 do 1 osoby.

Liczba osób ciężko rannych w znaczących wypadkach zaistniałych w 2020 r. obniżyła się z 48 do 44 osób (8,3%) w porównaniu do roku poprzedniego. W rozbiciu na poszczególne kategorie osób ciężko rannych objętych monitorowaniem za pomocą wspólnych wskaźników bezpieczeństwa, zmiany w 2020 r. w stosunku do 2019 r. przedstawiają się następująco:
pasażerowie: spadek z 3 do 1 osoby;
pracownicy: wzrost z 0 do 4 osób;
• użytkownicy przejazdów kolejowych: spadek z 22 do 16 osób;
• osoby nieuprawnione: bez zmian – 23 osoby;
• inne: bez zmian – bez ciężko rannych w tej kategorii.

Największymi grupami ofiar śmiertelnych i osób ciężko rannych są niezmiennie osoby nieupoważnione i użytkownicy przejazdów kolejowych, gdyż wypadki z udziałem osób przechodzących przez tory w miejscach niedozwolonych i wypadki na przejazdach kolejowo-drogowych są od lat najczęściej występującymi rodzajami wypadków na sieci kolejowej w Polsce. Te dwa rodzaje wypadków stanowiły w 2020 r. łącznie 3/4 wszystkich wypadków odnotowanych na liniach kolejowych w naszym kraju. Kolejną grupą, w której w 2020 roku nastąpił wzrost liczby osób zabitych i ciężko rannych stanowią pracownicy – zginęło ich czterech, tyle samo zostało rannych.

Koszty znaczących wypadków

Koszty znaczących wypadków wyliczane są na podstawie kilku kategorii kosztów obejmujących:
• utratę ludzkiego życia (w przypadku ofiar śmiertelnych);
• uszczerbek na zdrowiu wynikający z odniesienia ciężkich obrażeń (w przypadku ciężko rannych);
• szkody materialne;
• szkody w środowisku;
opóźnienia pociągów w wyniku wypadku.

Liczba zdarzeń poprzedzających wypadki

Jedną z kategorii w ramach wspólnych wskaźników bezpieczeństwa są wskaźniki odnoszące się do zdarzeń poprzedzających wypadki (ang. precursors of accident), a wśród nich:
• pęknięcia szyn;
• odkształcenia torów;
• defekty sygnalizacji;
• przypadki minięcia sygnału „Stój” lub innego sygnału ostrzegającego o niebezpieczeństwie (informacje z automatycznych systemów ochrony pociągu, jak i przekazywane ustnie lub pisemnie), w podziale na przypadki z minięciem i bez minięcia punktu niebezpiecznego;
• pęknięcia kół w pojazdach kolejowych;
• pęknięcia osi w pojazdach kolejowych.

W grupie zdarzeń poprzedzających wypadki rejestrowane są zarówno zdarzenia, w odniesieniu do których, dzięki właściwemu zadziałaniu wszystkich procedur, nie wystąpiły negatywne konsekwencje i nie doszło do zdarzenia kolejowego, jak i te skutkujące zdarzeniem. W jej zakres wchodzą zdarzenia charakteryzujące się dużą częstotliwością występowania oraz wysokim prawdopodobieństwem wystąpienia negatywnych konsekwencji w postaci znaczącego wypadku.

Dodaj komentarz