Publikacje Firm Tabor

Bezpieczeństwo na torach: Układy hamulcowe pojazdów szynowych

Bezpieczeństwo w transporcie od zawsze stanowiło jedno z kluczowych wyzwań dla inżynierów i konstruktorów. Dlatego od momentu pojawienia się na świecie pierwszych pojazdów nieodłącznie towarzyszy im układ hamulcowy.

Fot. Autorstwa Sebastian Rittau - Praca własna, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42778748
Fot. Autorstwa Sebastian Rittau – Praca własna, CC BY 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=42778748

Układ hamulcowy służy do zmniejszania prędkości oraz zatrzymania pojazdu, zwłaszcza w sytuacji zagrożenia, w jak najkrótszym czasie i z jak największą pewnością. Hamulce służą także do unieruchomienia pojazdu na postoju. Układ hamulcowy jest jednym z podstawowych układów pojazdu mechanicznego i kluczowym układem w kwestii zapewnienia bezpieczeństwa zarówno użytkownikom pojazdów jak i osobom oraz przedmiotom znajdującym się w ich otoczeniu. Do tej pory podstawowym hamulcem jest hamulec cierny, najczęściej uruchamiany hydraulicznie lub pneumatycznie. Jednocześnie, wraz z dynamicznym rozwojem techniki oraz wzrostem prędkości poruszania się pojazdów, pojawiają się coraz nowsze układy wspomagające klasyczny układ cierny poprzez elektryczne sterowanie mikroprocesorowe oraz wykorzystywanie układów hamulcowych beztarciowych, np.: hamulca elektrodynamicznego, hydrodynamicznego czy aerodynamicznego.

Historia kolejowych systemów hamulcowych

Rozwój kolei, wzrost prędkości oraz masy pociągów, sprawił, że układy hamulcowe musiały ewoluować, aby sprostać rosnącym wymaganiom i zapewnić niezawodność oraz skuteczność w każdych warunkach. Pierwsze hamulce stosowane w lokomotywach i wagonach były niezwykle proste i wymagały ręcznego operowania przez załogę. Hamulcowi na każdym wagonie, na sygnał maszynisty, musieli mechanicznie dociskać klocki hamulcowe do kół obracając koła hamulcowe. W przypadku pociągów towarowych pracownicy obsługujący hamulce robili to w kilku wagonach i musieli w tym celu przechodzić z jednego do drugiego w trakcie jazdy, co było bardzo niebezpieczne. Brak synchronizacji w tak prymitywnych systemach skutkował ograniczoną skutecznością i częstymi wypadkami.

Alternatywnym rozwiązaniem było stosowanie na poszczególnych pojazdach hamulca uruchamianego cylindrem parowym umieszczonym na lokomotywie, a siła hamowania była przekazywana cięgnem łańcuchowym na poszczególne wagony. Takie rozwiązanie było skuteczne jedynie w bardzo krótkich składach.

Przełomowym wynalazkiem okazał się hamulec pneumatyczny, opatentowany w 1869 roku przez George’a Westinghouse’a. Był to pierwszy system, który umożliwiał jednoczesne i zdalne hamowanie całego składu. Dzięki wykorzystaniu sprężonego powietrza możliwe stało się skuteczne, szybkie i równomierne hamowanie, co znacząco zwiększyło bezpieczeństwo i umożliwiło budowę dłuższych pociągów. System został udoskonalony w 1872 roku.

Pod koniec XIX wieku wprowadzono automatyczne hamulce pneumatyczne, które aktywowały się w przypadku rozłączenia składu, co było szczególnie istotne podczas wypadków. W XX wieku pojawiły się bardziej zaawansowane systemy, takie jak hamulce elektrodynamiczne, które pozwalały na odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania, oraz hamulce elektromagnetyczne, zapewniające dodatkową siłę hamującą w sytuacjach awaryjnych.

Podstawowe układy hamulców kolejowych

Współczesny układ hamulcowy w pojazdach szynowych to skomplikowany system techniczny, gwarantujący zarówno możliwość precyzyjnego kontrolowania prędkości, jak i bezpieczne zatrzymanie pojazdu na torze. Jego działanie opiera się na współpracy różnych mechanizmów, które realizują kluczowe funkcje, takie jak hamowanie podczas jazdy, unieruchamianie pojazdu na postoju czy przeciwdziałanie jego niekontrolowanemu przemieszczaniu się. W praktyce system ten łączy klasyczne rozwiązania pneumatyczne z nowoczesnymi technologiami, takimi jak układy elektrodynamiczne czy magnetyczne, które znacznie zwiększają efektywność i niezawodność działania.

Dodaj komentarz