BAHIA Mining (w skrócie- Bamin) wygrała koncesję na pierwszą fazę brazylijskiej kolei zachodnio-wschodniej (Fiol). Koszt planowanej inwestycji to 3,3 mld reali, czyli około 580,7 mln USD. Z tego 1,6 mld reali (około 288 mln USD) na ukończenie projektu.
Licząca 537 km trasa Fiol 1 będzie łączyła Caetité i Ilhéus w stanie Bahia. Zwycięzca – Bamin – był jedynym oferentem. Na przeprowadzenie i zakończenie robót ma czas do 2025 r. Przewiduje się, że kolej będzie przewozić trasą 18 milionów ton towarów rocznie w momencie otwarcia, a od 2035 r. wolumen wzrośnie do ponad 50 milionów ton.
Fiol 1 będzie trasą tranzytową dzięki której przewożone będzie wiele produktów w tym ruda żelaza, przetworzona żywność, cement, paliwa, soja, śruta sojowa, produkty przemysłowe, produkty petrochemiczne i inne minerały. Początkowo eksploatację zapewnić ma 16 lokomotyw i 1400 wagonów, w tym co najmniej 1100 wagonów z rudą żelaza, przy czym oczekuje się, że w ciągu 10 lat liczba ta wzrośnie do 34 lokomotyw i 2600 wagonów.
Koncesję udzielono w ramach brazylijskiego tygodnia Infra, podczas którego sprzedawanych jest 28 koncesji na infrastrukturę. W wyniku aukcji całkowita zakontraktowana wartość koncesji na inwestycje w brazylijską sieć kolejową to 31 mld reali (5,58 mld USD), a rząd brazylijski zamierza zwiększyć udział kolei w rynku przewozów towarowych z 20% do 35% do 2035 r.
Kolejne cele programu koncesji w Brazylii obejmują ukończenie fazy 2 Fiol i planowanie fazy 3, a także budowę kolejki integracyjnej Środkowo-Zachodniej (Fico).
485 km trasy Fiol 2 jest w budowie między Caetité i Barreiras w Bahia, gdzie przy wsparciu wojska pracuje 1000 pracowników.
Tarcísio Gomes de Freitas, minister infrastruktury Brazylii:
– Projekt rozwija się w przyspieszonym tempie, z dużą ilością robót ziemnych, produkcją dużej ilości żwiru, produkcją podkładów, i od teraz nabierze tempa.
Natomiast w przypadku Fiol 3 (505 km) pomiędzy Barreiras, Bahia i Figueirópolis w Tocantins finansowanie obecnie badana jest możliwość finansowania.