Jesienią spółka CPK złoży wniosek do Wojewody Mazowieckiego o wydanie decyzji lokalizacyjnej. Tempo procedur zależy od Wojewody, ale spółka zakłada w swoich harmonogramach, że jest możliwe jej pozyskanie jeszcze w tym roku. Kolejnym krokiem będzie wniosek o pozwolenie na budowę.
Uruchomienie pierwszego etapu lotniska CPK, czyli dwóch dróg startowych i infrastruktury o przepustowości do 40 mln pasażerów planowane jest na 2028 rok.
– Mamy pełną świadomość, że jest to niełatwy i ambitny harmonogram. Licząc od decyzji o budowie do planowanego uruchomienia, zamierzamy zrobić to 2,5 razy szybciej niż powstawał port Berlin-Brandenburg. Nasz projekt koncentruje się wokół pasażera, jest „szyty na miarę”, oparty na prognozach i elastyczny, tzn. zakłada etapowanie budowy w zależności od bieżącej sytuacji rynkowej – MÓWI MARCIN HORAŁA.
Spółka CPK przygotowuje budowę łącznie ok. 2.000 km linii kolejowych, w tym Kolei Dużych Prędkości (KDP), z czego dla ponad 1.500 km są gotowe albo w opracowaniu studia wykonalności. Dla ponad 600 km skonsultowane zostały warianty przebiegów i wybrane te preferowane, czyli warianty inwestorskie. Spośród tej grupy projektowanie trwa już dla ponad 450 km, w tym dla priorytetowego odcinka Warszawa – CPK – Łódź.
Jak wynika z harmonogramu, wraz z pierwszym etapem lotniska przejezdne mają być: 140-kilometrowa linia KDP między Warszawą i Łodzią będąca obecnie na etapie zaawansowanego projektowania i tunel dalekobieżny w Łodzi, którego budowa rusza w tym roku. Zgodnie z harmonogramem, priorytetem będą te odcinki, które zostały wpisane przez UE do transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T i które Bruksela już dziś dofinansowuje, np. Warszawa – CPK – Łódź – Wrocław/Poznań.
W końcowej fazie jest wybór partnera strategicznego, czyli mniejszościowego udziałowca w spółce, która będzie odpowiadać za budowę i zarządzanie lotniskiem CPK. Warunek jest taki, że Skarb Państwa zachowa kontrolę właścicielską, czyli co najmniej 51 proc. udziałów.
Udział w postępowaniu ujawniło dotychczas dwóch kandydatów: francusko-amerykańska Grupa Vinci, jeden z największych operatorów lotnisk na świecie, i południowokoreański Port Lotniczy Incheon z Seulu, który znajduje się w czołówce najlepszych hubów świata, według rankingu Skytrax. Zainteresowanie tak doświadczonych podmiotów dowodzi, że projekt CPK jest biznesowo spójny, a część lotniskowa projektu jest rentowna i gwarantuje wysoką stopę zwrotu.
Autor: CPK