Technologia ścian szczelinowych umożliwiła zrealizowanie w ten sposób nie tylko bezpiecznej obudowy wykopu, ale także pełni funkcje ścian docelowego parkingu podziemnego i jest elementem fundamentowym. Tę samą technologie w nieco szerszym zakresie i głębokościach wykorzystano przy realizacji takich konstrukcji jak podziemie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku czy fundamentów i ścian wielokondygnacyjnych parkingów podziemnych budynków biurowych kompleksu Olivia Business Park w Gdańsku. Soletanche opuściło plac budowy, zgodnie z harmonogramem, w 4 kwartale 2020 roku. Wówczas rumieńców zaczęły nabierać prace związane z wykończeniem obiektu parkingowego oraz zagospodarowaniem terenu Placu Dworcowego.
Kiss & Ride, wiaty rowerowe oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych
Podziemna hala parkingowa o powierzchni prawie3600 m² zawiera 140 miejsc postojowych dla samochodów i 24 dla rowerów. Nie znaczy to, że nie będzie można parkować na samym Placu Dworcowym. W ramach inwestycji zrealizowano również miejsca parkingowe na krótki postój tzw. Kiss & Ride, które głównie mają służyć kierowcom podwożącym swoich pasażerów na dworzec. Nie zabraknie miejsc przeznaczonych na postój dla taksówek. W ramach wspierania transportu niskoemisyjnego zrealizowano 810 m ² nowych dróg rowerowych. Powstała również zadaszona wiata rowerowa.
Wykonaliśmy roboty instalacyjne, kończymy tzw. roboty wykończeniowe na teranie parkingu podziemnego oraz Placu Dworcowym a także montaż urządzeń w parkingu i przewodów jezdnych sieci trakcyjnej. Zakończone są też prace przy realizacji tuneli ze schodami oraz ramp wjazdowych i wyjazdowych z parkingu podziemnego. Zaplanowaliśmy również ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach udogodnień mieszkańcy będą mogli skorzystać z tablic z informacją pasażerską oraz wind. Pojawią się również fakturowane przejścia dla pieszych, niezwykle pomocne dla osób niedowidzących lub niewidomych. – mówi Szymon Zygmański, Kierownik Budowy, Roverpol.
Co zostało do wykonania
Przed Generalnym Wykonawcą prace wykończeniowe związane z realizacją nawierzchni drogowej trakcji trolejbusowej, zespołu toalet publicznych oraz montaż elementów małej architektury i wykonanie docelowej organizacji ruchu
Jak będzie wyglądała organizacja ruchu na przebudowanym Placu Dworcowym
Przebudowywane ścieżki rowerowe oraz chodniki w ciągu ul. Kartuskiej z pewnością usprawnią dostęp do Placu Dworcowego, który w dużej mierze uległ przebudowie. Natomiast organizacja ruchu na samym placu nie ulegnie w żaden sposób zmianie poza wprowadzeniem wjazdu na podziemny parking. Dostęp do parkingu będzie odbywał się przez wjazd na plac Dworcowy od strony ul. Kartuskiej, a wyjazd, tak jak obowiązywało przed rozpoczęciem naszych robót, odbywał się będzie za budynkiem poczty. W ten sposób zarówno rowerzyści jak i kierowcy będą mogli dostawać się do wykonanego parkingu podziemnego – wyjaśnia Szymon Zygmański, Kierownik Budowy, Roverpol.