Czechy nie zwalniają tempa i intensywnie korzystają oraz inwestują w kolej, jako optymalny środek transportu. W ostatnich dniach na czeskie tory wyjechały dwa nowe typy pociągów. Na trasie Praga – Cheb zadebiutował wagony Viaggio, skonstruowane przez połączone siły Siemensa oraz Skody. Kursują one pod nową marką (InterJet) i charakteryzują się bardzo nowoczesnym i wygodnym wyposażeniem. Na pasażerów czekają komfortowe fotele, jest również wydzielona przestrzeń dla dzieci i osobne pomieszczenie dla kierownika pociągu.
Na trasie regionalnej z Ostrawy do Frydlandu nad Ostrawicą pojawił się natomiast trójwagonowy, piętrowy tabor marki Skoda, w którym zadbano o wygodną przestrzeń dla podróżnych oraz o wydzielenie odpowiedniej ilości miejsca na bagaż, rowery czy wózki dziecięce.
Przetarg na budowę kolei dużych prędkości
W Czechach ogłoszony został także kolejny przetarg związany z budową kolei dużych prędkości (HSR). Krajowy Zarząd Transportu Kolejowego oczekuje projektu dla odcinka Poržičany – Svetla nad Sazavou, który jest częścią trasy Praga – Brno.
Zgodnie z informacjami podanymi w ogłoszeniu przetargowym opracowana ma zostać dokumentacja do decyzji o warunkach zabudowy oraz do procesu związanego z oceną oddziaływania nowej inwestycji kolejowej na środowisko. W przypadku tego przetargu Czechy zdecydowały się na skorzystanie z procedury Best Value, która ma ułatwić wybranie wykonawców i dostawców najwyższej klasy, co ostatecznie ma wyeliminować ewentualne wady końcowe.
Odcinek tej linii ma około 70 kilometrów, a poruszać mają się po nim tylko pociągi osobowe (z maksymalną prędkością do 320 km/h). Zarząd zakłada wstępnie, że pierwsze składy powinny wyjechać na trasę w 2031 roku.