České dráhy obsłużą linię Praga – Gdynia. Podróż ze stolicy Czech nad Bałtyk będzie krótsza o trzy godziny niż dotychczasowa trasa – przez Bogumin i Warszawę.
Połączenie Praga – Gdynia poprowadzone zostanie przez Pardubice i Wrocław. Po stronie czeskiej pociąg zatrzymuje się także w Kolínie, Pardubicach, Uściu nad Orlicą, Letohradzie, Jablonném nad Orlicą i Lichkovie. W Polsce obsługuje miasta Wrocław, Poznań, Bydgoszcz, Gdańsk i Gdynię.
Pierwsi pasażerowie pojadą z Pragi nad Bałtyk w grudniu 2024 r. Na pokładzie będzie 250 miejsc siedzących, zlokalizowanych w czterech wagonach. Jeden będzie klasy pierwszej.
– Takiego połączenia brakowało – mówi minister transportu Czech Martin Kupka. – Do tej pory połączenia dalekobieżne z Polską odbywały się wyłącznie przez Bogumin.
Z Pragi wyruszą łącznie cztery pary pociągów: o godz. 6:56, 10:56, 14:56, 18:56. W Polsce przejazd obsłuży spółka PKP Intercity. Zgodnie z umową Ministerstwa Transportu i Kolei Czeskich przyjazdy do Pragi mają nastąpić o godzinie 9:03, 13:03, 17:03 i 21:03.
– Podróż między Pragą a Wrocławiem powinna zająć około czterech godzin, czyli znacznie krócej niż dotychczas – powiedział szef ČD Michał Krapinec. – Czas jazdy pomiędzy Pragą a Gdynią powinien wynosić około dziewięciu godzin. Dziś polskie pociągi InterCity kursują między Wrocławiem a Gdynią około pięciu i pół godziny, ale po drodze obsługują 16 przystanków.
Pociąg relacji Praga – Gdynia będzie klimatyzowany. Pasażerowie skorzystają m.in. z Wi-Fi oraz możliwości poczęstunku. Od nowego rozkładu jazdy 2026 skład będzie miał wagon restauracyjny lub bistro, co wydłuży go o jeden wagon.
Źródło: zdopravy.cz