Pasażer

Co się zmieniło na kolei wraz z nowym rozkładem jazdy pociągów?

Od tygodnia pasażerowie pociągów korzystają z nowego rozkładu jazdy. Urząd Transportu Kolejowego sprawdził, co zmieniło się po jego wprowadzeniu. Przede wszystkim poprawiła się oferta przewozowa, a pociągi przyśpieszyły. UTK przeprowadził również czynności nadzorcze na kilkunastu stacjach i przystankach.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami zarządcy dworców i peronów muszą opublikować na swoich obiektach nowy rozkład jazdy nie później niż na 10 dni przed jego wejściem w życie. Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego zweryfikowali na wybranych stacjach i przystankach w całym kraju prawidłowość wykonania tego obowiązku. Przeprowadzone działania nadzorcze nie wykazały większych zaniedbań ze strony zarządców obiektów infrastruktury pasażerskiej.

Rozkład jazdy pociągów 2020/2021 wprowadził dla podróżnych szereg istotnych zmian:

  1. Na wielu odcinkach linii kolejowej nr 9 łączącej Warszawę z Trójmiastem została zwiększona dopuszczalna prędkość szlakowa do 200 km/h. Dzięki temu pociągami Express Intercity Premium (Pendolino) dojedziemy z Warszawy Centralnej do Gdańska Głównego (328 km) nawet w 2 godziny i 32 minuty. Jest to historycznie najkrótszy rozkładowy czas przejazdu koleją na tej trasie.
  2. Po kilku latach modernizacji linii kolejowej łączącej Kraków z Katowicami podróżnym przedstawiono bardzo atrakcyjną ofertę przewozową, należycie wykorzystującą pierwsze istotne efekty poprawy parametrów linii. Nowy rozkład jazdy przewiduje w tej relacji aż 37 par pociągów obsługiwanych łącznie przez PKP Intercity, POLREGIO i Koleje Śląskie. Cena biletu jednorazowego na przejazd pociągiem osobowym pomiędzy stolicą Małopolski i Śląska wynosi 13 zł (oferta Taryfa Krakowska), zaś dalekobieżnym – 15,90 zł (oferta Bilet Taniomiastowy). Dodatkowo bilety POLREGIO i Kolei Śląskich są na tej trasie wzajemnie honorowane. Niska cena biletu wraz ze skróconym czasem przejazdu bez wątpienia stanowi interesującą alternatywę wobec transportu drogowego, który dotychczas pełnił na tej trasie dominującą rolę.
  3. PKP Intercity dokonało zmiany kategorii, z technicznych na handlowe, dla ponad 60 postojów swoich pociągów, tj. w miejscach, gdzie dotychczas oczekiwały na zwolnienie szlaku jednotorowego przez składy jadące z przeciwnego kierunku. Dzięki temu dostęp do połączeń dalekobieżnych zyskali mieszkańcy niewielkich miejscowości. Niestety w wielu przypadkach będą oni mogli odbyć podróż tylko w jedną stronę. Mimo to dodatkowe połączenia PKP Intercity uzupełnią w tych miejscowościach ofertę regionalnych przewoźników, zapewniając dodatkowe możliwości dojazdu m.in. do najbliższych miast powiatowych czy stolic województw.
  4. PKP Intercity wprowadziło również inne zmiany w swojej ofercie. Pociągi dalekobieżne znów zatrzymują się w podwarszawskim Otwocku. W rozkładzie, po wielu latach przerwy, pojawił się również nowy pociąg IC Wawel łączący Kraków z Berlinem.
  5. Pociągi Kolei Mazowieckich kursujące po linii kolejowej nr 6, które do tej pory docierały najdalej do Małkini, od 13 grudnia jeżdżą na dłuższej trasie do/z przystanku Szulborze Wielkie, po drodze zatrzymując się również na przystankach Zaręby Kościelne i Kietlanka.
  6. Od stycznia 2020 r. na podkarpackich torach przybędą 74 dodatkowe połączenia do/z Rzeszowa. Składy będą kursowały w ramach startującego projektu Podkarpackiej Kolei Aglomeracyjnej (PKA), stanowiącej przykład udanej współpracy samorządu województwa z powiatami, które zdecydowały się partycypować w kosztach regionalnej kolei. Pomiędzy Dębicą, Łańcutem, Przeworskiem a Rzeszowem częstotliwość kursowania pociągów osobowych wzrośnie nawet do 30 minut.
  7. Podróżnym zostaną udostępnione nowe połączenia w województwie podlaskim. Po wielu latach przerwy, od 1 stycznia 2021 r., będzie można pojechać pociągiem na trasach HajnówkaBiałystok, HajnówkaBielsk Podlaski czy BiałystokSiedlce.
  8. W województwie kujawsko-pomorskim liczba połączeń regionalnych zostanie obniżona o ok. 40%. Wprowadzone w dwóch etapach ograniczenia – od 13 grudnia 2020 r. oraz od 1 stycznia 2021 r. – dotyczą zarówno linii zelektryfikowanych obsługiwanych przez POLREGIO, jak i niezelektryfikowanych, na których przewozy wykonuje Arriva RP. Na ok. 200 km linii kolejowych pociągi regionalne nie będą uruchamiane. Przewozy wstrzymano lub utrzymano ich zawieszenie wprowadzone we wcześniejszych miesiącach 2020 r. na liniach Wierzchucin – Lipowa Tucholska – Szlachta, Wierzchucin – Laskowice Pomorskie, Toruń Wschodni – Sierpc, Laskowice PomorskieCzersk oraz Bydgoszcz Wschód – Chełmża. Na dwóch ostatnich trasach samorząd województwa zapowiada przywrócenie ruchu kolejowego w momencie wznowienia zajęć w szkołach.
    Prezes UTK zaapelował do lokalnego organizatora transportu – marszałka województwa kujawsko-pomorskiego o rozważenie zasadności wprowadzania tak niekorzystnych dla pasażerów zmian w rozkładzie, zwracając uwagę, że dla mieszkańców wielu miejscowości mogą one skutkować tzw. wykluczeniem transportowym.
  9. Po pozytywnym pilotażu w rozkładzie jazdy 2019/2020 Koleje Dolnośląskie zadecydowały o zwiększeniu liczby przystanków na żądanie aż o 20 nowych punktów eksploatacyjnych. W sumie na Dolnym Śląsku funkcjonują już 22 tego rodzaju przystanki, które pozwalają przewoźnikowi ograniczać koszty eksploatacyjne, bez skazywania najmniejszych miejscowości na wykluczenie transportowe.
  10. Koleje Śląskie wprowadziły nową, weekendową ofertę przewozową – Beskidzki Sprinter. Jest to 6 par pociągów przyspieszonych odjeżdżających w godzinach porannych z większych miast położonych w centralnej i północnej części Śląska w kierunku miast położonych na południu województwa oraz do Zakopanego.
  11. Nowy rozkład jazdy przyniósł ze sobą aktualizację odległości taryfowych w systemach sprzedaży biletów pasażerskich przewoźników kolejowych. W związku z tym ceny biletów na niektórych trasach mogły ulec zmianie.

Dla wspólnego bezpieczeństwa pamiętajmy o konieczności zasłaniania ust i nosa w pojazdach transportu zbiorowego przy pomocy odzieży lub jej części, maski, maseczki, przyłbicy albo kasku ochronnego.

Dodaj komentarz