Inwestycje Pasażer

CPK pokazał wizualizacje infrastruktury na linii KDP

Centralny Port Komunikacyjny zaprezentował wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury na odcinku Kolei Dużych Prędkości między Warszawą Zachodnią a CPK i Łodzią Niciarnianą. Budowa linii nr 85 na wspomnianym odcinku to najbardziej zaawansowany fragment budowanej w Polsce sieci KDP.

Wizualizacja CPK
Wizualizacja CPK

CPK zaprezentował dziś wizualizacje kluczowych elementów planowanej infrastruktury takich jak wiadukty, budynki obsługi tunelu, baza utrzymania czy przebieg linii kolejowej w terenie. Wszystkie obiekty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby harmonijnie wpisać się w otaczający krajobraz.

Ukończenie budowylinii kolejowej nr 85 na odcinku Warszawa Zachodnia – CPK – Łódź Niciarniana planowane jest na 2032 rok, czyli razem z oddaniem do użytku nowego lotniska krajowego.

Prezentowane właśnie przez spółkę CPK wizualizacje pokazują, jak nowoczesna będzie to inwestycja. Integracja z krajobrazem, przyjazne środowisku materiały i technologie, a także priorytet dla bezpieczeństwa użytkowników czynią ten projekt wzorcem dla przyszłych inwestycji infrastrukturalnych w Polsce i Europie.

Projektowanie ok. 140-kilometrowej linii kolejowej podzielone jest na kilka zadań, którymi zajmują się różne konsorcja i biura projektowe.

Przedstawiony na grafikach budynek obsługi tunelu wyróżnia się prostotą. Elewacje wykonane z płyt włókno-cementowych w odcieniach szarości posiadać będą pionowe pasy roślinności pnącej. System stalowych trejaży ma za zadanie wspierać lokalny mikroklimat i bioróżnorodność.

Zielone ściany wtapiają budynek w otaczającą przestrzeń, łagodząc jego wizualny wpływ na środowisko.  Główna część otoczenia to funkcjonalne ciągi komunikacyjne, miejsca parkingowe oraz trawniki i nasadzenia o charakterze rekultywacyjnym. Dobór elementów małej architektury, takich jak stojaki rowerowe czy zadaszone miejsce gromadzenia odpadów, wpisuje się w ideę minimalizmu i funkcjonalności.

Na wizualizacjach zaprezentowana została również baza utrzymania, która jest sercem wspomagającym prawidłowe funkcjonowanie linii kolejowej. To nie tylko hala i układ torowy, ale też obiekty wspomagające procesy napraw i konserwacji szlaku. Bazy zostały zlokalizowane przy łącznicach z istniejącymi liniami w celu umożliwienia dostaw materiałów i sprzętu do budowy, a następnie funkcjonowania linii kolejowej bez zakłócania ruchu Kolei Dużych Prędkości.

Dodatkowo przewidziano zastosowanie roślin pnących na elewacjach obiektów oraz przy wiatach. Zaplanowane zostały również elementy zieleni, takie jak szpaler drzew wzdłuż głównej drogi wjazdowej oraz nasadzenia wysokich traw wokół parkingów. Budynki, w tym hala postojowa, zostały zaprojektowane w prostych formach architektonicznych.

Prowadzenie linii KDP pociągnęło za sobą konieczność zaprojektowania także tuneli kolejowych. Najdłuższy z nich, tunel pod Odolanami, będzie miał ok. 10 km i został zaprojektowany jako obiekt dwunawowy. Jego forma architektoniczna i rozwiązania funkcjonalne podkreślają zrównoważone podejście do rozwoju infrastruktury publicznej.

Dodaj komentarz