Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

CPK przedstawił projekt budowlany lotniska, dworca i węzła przesiadkowego [ZDJĘCIA]

Centralny Port Komunikacyjny zaprezentował projekt budowlany nowego lotniska, dworca kolejowego i węzła przesiadkowego transportu publicznego, opracowane przez konsorcjum firm Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pokazał projekt nowego lotniska i dworca kolejowego z węzłem przesiadkowym.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) pokazał projekt nowego lotniska i dworca kolejowego z węzłem przesiadkowym.

Odbiory projektu budowlanego zakończyć powinny się jeszcze w 2024 r. Otwarcie pierwszego etapu lotniska zaplanowane jest na koniec 2032 r.

– Obejmując spółkę CPK nadzorem Ministerstwa Infrastruktury, mieliśmy od początku jasne zadanie zbieżne z celem całego rządu: zaktualizować i urealnić budowę CPK, kluczowego dla Polski projektu infrastrukturalnego. Mamy dziś kolejny konkret na drodze do powstania lotniska centralnego. Projekt budowlany portu jest gotowy, prace projektowe są na finiszu, wyraźnie przyśpieszamy – mówi Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

 

Prezentacja projektu budowlanego to, zdaniem pełnomocnika rządu ds. CPK Macieja Laska, ogromny krok w przód dla całej inwestycji.

– To kolejny kamień milowy w drodze do celu, którym jest budowa i uruchomienie nowego lotniska. Ta inwestycja to impuls do dalszego rozwoju gospodarczego Polski, a jednocześnie umocnienia pozycji rynkowej narodowego przewoźnika PLL LOT – dodaje Maciej Lasek, pełnomocnik rządu ds. CPK.

 

Projektowana powierzchnia terminala pasażerskiego to ok. 450 tys. mkw. Obsługa pasażerów odbywać się będzie na trzech poziomach:

  • Poziom +2: odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty strefa Schengen, część przylotów Non-Schengen,
  • Poziom +1: przyloty i odloty strefa Non-Schengen, centra transferowe, kontrola dokumentów,
  • Poziom 0: bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu, hala przylotów.

CPK – jak wygląda plan?

Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170.

– Zgodnie z zapowiedziami konsekwentnie realizujemy kolejne kroki w ramach przygotowań do budowy nowego lotniska. Otrzymaliśmy od projektanta dokumentację budowlaną, w skład której wchodzi m.in. ok. 6.250 rysunków projektowych i ponad 50 raportów. W tej chwili trwa drobiazgowa weryfikacja dokumentacji – mówi dr Filip Czernicki, prezes spółki CPK.

 

W skład konsorcjum master architekta CPK wchodzą wybrane w przetargu biura projektowe Foster + Partners i Buro Happold oraz ponad 30 innych firm z różnych branż, w tym np. NACO, Kuryłowicz & Associates i Cundall. W sumie w pracach master architekta lotniska i dworca brało udział niemal 500 projektantów.

– Inwestycja CPK to absolutnie wyjątkowa okazja do zaprojektowania od podstaw całkowicie nowego portu lotniczego. Naszym celem było stworzenie dostępnej, intuicyjnej i czytelnej dla pasażerów infrastruktury, która zapewni komfort, krótkie przesiadki i pozytywne wrażenia z podróży. Nasz projekt koncentruje się na pasażerach i ich potrzebach – podkreśla Grant Brooker, Head of Studio w Foster + Partners.

 

Dodaj komentarz