Wkrótce ruszą prace na stworzenie dokumentacji przygotowawczej budowy 30-kilometrowego odcinka trasy kolejowej łączącej Jastrzębie Zdrój z polsko-czeską granicą. Działania realizowane przez spółkę CPK otrzymały wsparcie z Unii Europejskiej w kwocie ponad 7 mln zł (50 proc. wartości inwestycji). Budowa linii do granicy z Czechami to szansa dla nowego połączenia kolejowego z Katowic do Ostrawy.
Podpisanie umowy o współpracy przy opracowaniu dokumentacji projektowej odbyło się w środę 5 lutego.Porozumienie zawarli: Marcin Horała, wiceminister infrastruktury, minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak, p.o. dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych Joanna Lech, prezes zarządu spółki CPK Mikołaj Wild i Piotr Malepszak – członek zarządu ds. części kolejowej inwestycji.
Projekt kosztować będzie ok. 14 mln zł. 50 proc. z kwoty to dofinansowanie przyznane CPK z UE.
– To pierwszy wniosek o dofinansowanie Programu Kolejowego CPK w ramach instrumentu „Łącząc Europę”. Uzyskanie wsparcia finansowego, przy dużej konkurencji projektów z innych krajów UE, to dowód na to, że inwestycja jest potrzebna, i że Bruksela patrzy na nią przychylnym okiem – powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK, wiceminister M. Horała.
Stworzenie odcinka Jastrzębie Zdrój – granica przyczyni się do budowy brakującego odcinka Transeuropejskiej Sieci Transportowej, pozwalając tym samym na poprawę połączeń kolejowych z naszym południowym sąsiadem.
– Inwestycja ma dwa wymiary – lokalny i międzynarodowy. Lokalny, ponieważ doprowadzi kolej do Jastrzębia-Zdroju, największego w Polsce i jednego z największych miast w UE bez dostępu do kolei pasażerskiej. Międzynarodowy, bo odcinek ten będzie częścią europejskiej trasy kolejowej dużych prędkości łączącej Katowice i Ostrawę. Gdzie w tym wszystkim CPK? Trasa ma być fragmentem jednej z dziesięciu szprych CPK, czyli linii kolejowych prowadzących do portu przesiadkowego i Warszawy z różnych kierunków. Dziś fundusze unijne dofinansowują pierwszy krok tej inwestycji, czyli przygotowanie dokumentacji. Zabiegamy o to, by w przyszłości wsparły również inne połączenia kolejowe prowadzące do CPK – stwierdziła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.
Do inwestycji odniósł się także Mikołaj Wild, prezes CPK.
– To bardzo dobra wiadomość dla pasażerów. Po pierwsze, nasza inwestycja pozwoli na lepsze skomunikowanie kolejowe Polski z Czechami, z którymi jako spółka blisko współpracujemy podczas przygotowań do transgranicznych projektów kolejowych Katowice – Ostrawa i Wrocław – Praga. Po drugie, nasza linia pozwoli na włączenie do sieci połączeń dalekobieżnych prawie 90-tysięczne Jastrzębie-Zdrój – podkreślił prezes CPK Mikołaj Wild.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury
Poznaliśmy trasy głównych szprych do Centralnego Portu Komunikacyjnego