Poznaliśmy trasy głównych szprych do Centralnego Portu Komunikacyjnego

cpk.pl

Prace przy kolejnym etapie procesu planistycznego Programu Kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego trwają. W trakcie II Kongresu Rozwoju Kolei zaprezentowane zostało Strategiczne Studium Lokalizacyjne CPK (SSL), na który składa się 12 szlaków, w tym 10 podstawowych tzw. szprych, łączących z portem największe polskie miasta.

W ramach inwestycji powstanie 1600 km nowych linii kolejowych: 670 km linii dużych prędkości, 740 km linii głównych oraz 19 km linii uzupełniających.

Szprychy nr 1 i 2 obejmą obszar Kujaw, Pomorza i Warmii.

szprycha 1:

  • CPK – Płock Włocławek
  • Włocławek – Grudziądz – Gdańsk – Słupsk
  • Włocławek – Toruń – Bydgoszcz – Koszalin/Kołobrzeg

szprycha 2:

  • CPK – Warszawa – Działdowo – Olsztyn

Szprychy nr 3, 4 i 5 powstaną na terenie Mazur, Podlasia i Lubelszczyzny.

szprycha 3

  • CPK – Warszawa – Tłuszcz
  • Tłuszcz – Ostrołęka – Łomża – Giżycko
  • Tłuszcz – Białystok – Trakiszki / Kuźnica

szprycha 4:

  • CPK – Warszawa – Siedlce – Biała Podlaska – Terespol

szprycha 5:

  • CPK – Warszawa – Lublin
  • Lublin – Chełm – Dorohusk
  • Lublin – Zamość – Hrebenne

Szprycha nr 6 i 7 powstanie na Podkarpaciu, w woj. świętokrzyskim, w Małopolsce i na Śląsku.

szprycha 6:

  • CPK – Radom – Rzeszów – Krosno / Sanok

szprycha 7:

  • CPK – Opoczno
  • Opoczno – Kielce – Tarnów – Nowy Sącz
  • Opoczno – Katowice / WMŚ – granica państwa (Katowice/WMŚ – Kraków – Zakopane)

Plan dla trzech ostatnich szprych – nr 8, 9 i 10 opracowano na terytorium woj. łódzkiego, opolskiego, na Dolnym Śląsku, w Wielkopolsce i woj. lubuskim.

szprycha 8:

  • CPK – Częstochowa – Opole – Nysa – Kłodzko

szprycha 9:

  • Warszawa – CPK – Sieradz
  • Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – Lubawka
  • Sieradz – Kalisz – Poznań – Szczecin; Kalisz – Poznań – Słubice; Kalisz – Leszno – Zielona Góra

szprycha 10:

  • Warszawa – CPK – Kutno – Konin – Poznań

Wewnątrz każdego z przedstawionych korytarzy linii kolejowych zaprezentowane są warianty przebiegu danej linii.

– Mają one charakter orientacyjny. Ostateczny przebieg dla każdej z nich będzie zależał m.in. od wyników konsultacji społecznych, badań środowiskowych i szczegółowych uwarunkowań technicznych – wyjaśnił Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. PCK.

 

Realizacja projektu pozwoli znacznie skrócić czas przejazdu między powyższymi miastami, zwiększając tym samym komfort podróży pasażerów.

– Bardzo się cieszę, że konsekwentnie realizujemy strategię rozwoju kolei – mówił w trakcie debaty o CPK podczas II Kongresu Rozwoju Kolei premier Mateusz Morawiecki. – Aby zmienić polską kolej, potrzebujemy przełomu technologicznego, a tym podstawowym będzie właśnie CPK. Jestem przekonany, że inwestycja ta, wraz z planowanymi szprychami, będzie kołem zamachowym rozwoju gospodarczego w Polsce. Będzie to ogromna szansa na zwiększenie potencjału handlowego, inwestycyjnego i biznesowego nad Wisłą. Jestem przekonany, że Polska dzięki temu będzie mogła awansować, a wraz z postępem rozwoju budowy CPK, stanie na wyższym poziomie komunikacyjnym. Jest to serce planu odpowiedzialnego rozwoju, to zasadnicza część naszego rozwoju gospodarczego i ma najwyższy priorytet polskiego rządu.

 

Jeszcze kilka lat temu w rozmowach o CPK słychać było głosy sceptycyzmu. W opinii Marcina Horały, pełnomocnika rządu ds. CPK, projekt jest obserwowany z dużym zainteresowaniem na całym świecie.

– Projektem CPK pokazujemy, jak wyglądać będzie transport w Polsce za 10 lat – podkreślał Horała. – Nie budujemy tylko lotniska, czy linii kolejowych. My dostarczamy Polakom mobilność najwyższej światowej jakości. Dzięki temu będziemy mogli porównywać się do takich państw jak Japonia czy Niemcy.

 

Centralny Port Komunikacyjny powstać ma 37 km na zachód od Warszawy. Na obszarze ok. 3 tys. ha wybudowany zostanie Port Lotniczy Solidarność. W pierwszym etapie obsłuży ok. 45 mln pasażerów rocznie. Zintegruje on ze sobą transport lotniczy, kolejowy i drogowy.