Spółka Centralny Punkt Komunikacyjny (CPK) złożyła wniosek o decyzję lokalizacyjną dla tunelu Kolei Dużych Prędkości (KDP) pod Łodzią. Pierwsze prace budowlane rozpoczną się w 2023 r.
Projekt budowlany tunelu KDP oficjalnie podpisano w listopadzie 2021 r. Spółka CPK zawarła wówczas umowę z konsorcjum Metroprojektu i SUD Architekt Polska. Projekt zmierza ku końcowi, a inwestor czeka na wydanie decyzji lokalizacyjnej. Ta jest niezbędna do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę.
Tunel ma mierzyć ponad 4 km i jest elementem tzw. igreka, czyli trasy łączącej Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem. Posłuży on pociągom dalekobieżnym, przede wszystkim dla KDP. Początek tunelu planuje się na stacji Łódź Fabryczna. Wyjście na powierzchnię zlokalizowane będzie na południowy zachód od stacji Łódź Kaliska, w okolicach osiedla Retkinia, a także istniejącej linii kolejowej nr 14.
– Ten tunel to ważny element infrastruktury transportowej w Łodzi, ale nie tylko. To również łącznik na tzw. igreku, czyli przygotowywanej linii dużych prędkości między Warszawą i Łodzią a Poznaniem i Wrocławiem. To kluczowy element Programu CPK w Polsce – mówi Marcin Horała, wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK.
CPK to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią. Dzięki niemu zintegrowane zostaną transport lotniczy, kolejowy, a także drogowy. Projekt uwzględnia wybudowanie Portu Lotniczego Solidarność na obszarze ok. 3 tys. ha, w odległości 37 km na zachód od Warszawy. Port będzie w stanie obsługiwać 40 mln pasażerów rocznie. Projekt CPK obejmuje także inwestycje kolejowe – w bezpośredniej bliskości portu lotniczego powstanie węzeł oraz połączenia na terenie kraju. Pozwoli to na szybki, bo nie dłuższy niż 2,5 h, przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami. Inwestycja umożliwi powstanie ok. 300 tys. nowych miejsc pracy. W rejonie CPK zostanie również wybudowany Airport City.