Na czeskich torach został zaprezentowany legendarny skład TGV. 200 metrowy pociąg, zakończył regularną eksploatację w 2018 r. z wynikiem 13 383 189 przejechanych kilometrów. Teraz jako egzemplarz demonstracyjny, po pokazie na głównym dworcu kolejowym w Pradze, odwiedzi Brno, Igławę i Uście nad Łabą. Kilka dni wcześniej o wspólnym projekcie KDP rozmawiali minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu Czech Martin Kupka.
Przygotowania do rozpoczęcia budowy pierwszej linii Kolei Dużych Prędkości szybkiej w Czechach już trwają. Budowa ma się rozpocząć na przełomie 2025 i 2026 roku, na odcinku Praga-Běchovice – Poříčany.
Podczas prezentacji czeski minister transportu Marcin Kupka powiedział:
– To nie tylko sprawdzona technologia, to także obietnica i zobowiązanie. Zobowiązanie, że my również musimy jak najszybciej zbudować własne linie dużych prędkości. Mamy konkretny plan. Te linie to wielka obietnica – dla pasażerów z miast i miasteczek, całej gospodarki i społeczeństwa. Bez większej przesady będzie to jedna z największych rewolucji podróżniczych w naszym kraju, jaka kiedykolwiek miała miejsce.
Czechy chcą wykorzystać francuskie doświadczenia
Poza czerpaniem z wzorców niemieckich, Czesi kontynuują współpracę z francuskim narodowym operatorem kolejowym SNCF. Podstawą podejmowanych razem działań jest umowa na świadczenie usług przygotowujących do budowy linii dużych prędkości. Eksperci SNCF poza know-how, mogą podzielić się także swoim zagraniczny doświadczeniem w tej sferze np. z Maroka. Warto podkreślić, że rozwiązania francuskiego były również punktem wyjścia do budowy sieci kolei dużych prędkości w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Holandii, Belgii czy Turcji. Współpraca z Francją obejmuje także nawiązanie dialogu z przedstawicielami francuskiego samorządu. Zatwierdzony w Czechach Plan Obsługi Transportowej na lata 2022-2026 obejmuje również przyszłą obsługę części pociągów.
Francuski pionier dużych prędkości
Jednostka TGV Sud-Est (SNCF TGV Sud-Est) należy do pierwszej generacji pociągów TGV. Wchodziła w skład dostawy, obejmującej 109 zestawów i zamówionej, do obsługi nowej linii z Paryża do Lyonu. Ma na swoim końce rekord prędkości z 1981 r., który wynosił 380 km/h. Pociąg jeżdżący obecnie jako skład demonstracyjny, dwukrotnie przeszedł kompleksową modernizację i został wyposażony najnowsze rozwiązania komunikacyjne. Na swój pokład zabiera 2338 pasażerów w klasie drugiej o 104 w pierwszej.
Pociągiem Dużych Prędkości pomiędzy Czechami a Polską
Temat Kolei Dużych Prędkości był tematem poruszanym podczas VII polsko-czeskich konsultacji międzyrządowych, które na 3 czerwca br. odbyły się w Pradze. Obradą przewodniczyli premierzy Mateusz Morawiecki i Petr Fiala.