global Inwestycje Wydarzenia

Czechy wzmacniają rolę przewozów pasażerskich i planują inwestycje torowe

Czechy przeprowadzą w 2021 r. rekordową liczbę inwestycji w infrastrukturę transportową. Zmiany czekają nie tylko transport kołowy i wodny, ale także szynowy. Działania rządu skupią się m.in. na wzmocnieniu roli przewozów pasażerskich na czeskich torach.

Fot. ilustracyjne / Commons Wikimedia

W 2021 r. kontynuowany będzie pierwszy etap realizacji planu poprawy bezpieczeństwa na torach. Do roku 2030 rząd na urządzenia ETCS i sieć komunikacyjną GSM-R rząd wyda 90 mld koron.

Ponadto, na 2021 r. Zarząd Kolei będzie dysponował budżetem w wysokości prawie 53,1 mld koron, z czego ponad 21,8 mld koron przeznaczy na utrzymanie i naprawę torów/stacji oraz ponad 31,2 mld koron na inwestycje. W porównaniu z rokiem minionym, budżet jest wyższy o 1,5 mld koron.

Jakie prace zaplanowano?

Aktualnie trwa elektryfikacja linii kolejowej z Ołomuńca do Uničova. W grudniu 2020 roku oddano do użytku odcinek z Ołomuńca do Šternberka.

Jednym z ważniejszych działań jest rozpoczęcie modernizacji linii Mstětice – Praga-Vysočany. Powstanie na niej nowy przystanek Rajská zahrada z dostępem do metra. Modernizację przejdzie także stacja kolejowa Praga-Vysočany. Łączny koszt prac to 5,4 mld koron.

Za kwotę 6,35 mld koron kontynuowana będzie modernizacja węzła kolejowego Pardubice. Powstanie tam nowa kładka, na dworcu zaś zniesione zostaną bariery architektoniczne.

Kwotę 2,7 mld czeskich koron przeznaczono na długo oczekiwaną elektryfikację linii Brno – Zastávka u Brna, przebudowę węzła kolejowego Přerov i prace na IV korytarzu do Czeskich Budziejowic.

Ten rok pozwoli także wyremontować 114 czeskich dworców. Aktualnie trwają prace na terenie głównego dworca kolejowego w Pradze oraz w w Havířovie. Remontowane będą również stacje w Vsetín, Cheb i Tábor. Modernizacja rozpocznie się wkrótce w Smíchov w Pradze.

Prace torowe zaplanowano zaś na dwóch odcinkach linii Praga – Kladno z zjazdem do LVH, a konkretnie: Kladno – Kladno-Ostrovec i Praga-Bubny – Praga-Tereny Wystawowe.

Zarząd Kolei zadba również o bezpieczeństwo na przejazdach kolejowych. W 2021 r. poprawi się ono w 170 miejscach. Zainstalowane zostaną kamery i szlabany kompozytowe z diodami LED. Zabezpieczonych zostanie także pół tysiąca najbardziej niebezpiecznych przejazdów. Prace te zaplanowano do 2022 r. Pierwotnie plan przewidywał rok 2027.

Reklama