Firmy Nevomo (wcześniej Hyper Poland) i IDOM, znana z przeprowadzania studiów wykonalności inwestycji, wspólnie przygotowały raport pt. „Wstępne studium wykonalności technologii magrail na linii Y”. Według przedstawionych danych ważną rolę w kolejowych programach inwestycyjnych odegrać może innowacyjna technologia magrail.
Polska dynamicznie rozwija i modernizuje infrastrukturę transportową we wszystkich formach: drogowej, kolejowej, lotniczej i morskiej. Dzięki temu oraz strategicznemu położeniu na skrzyżowaniu głównych europejskich korytarzy transportowych w kierunku północ-południe i wschód-zachód, potwierdza swoją silną pozycję na logistycznej mapie Europy. Wdrożenie najnowocześniejszych technologii nie tylko przyniesie korzyści gospodarcze, ale także środowiskowe, zgodnie z celami Zielonego Ładu UE. Według najnowszego raportu IDOM oraz Nevomo kluczowym elementem w transformacji kolei nad Wisłą może być innowacyjna technologia magrail.
Lewitująca alternatywa w transporcie kolejowym
Technologia magrail, rozwijana przez firmę Nevomo, uważana jest za alternatywę dla kosztownych projektów kolei dużych prędkości (KDP). Jest to rozwiązanie pomostowe pomiędzy konwencjonalnym systemem kolejowym, maglevem i przyszłymi wdrożeniami kolei próżniowej. Umożliwia hybrydowe funkcjonowanie kolei tradycyjnej oraz magrail z wykorzystaniem tej samej infrastruktury. Dzięki zastosowaniu silnika liniowego i lewitacji magnetycznej umożliwi osiąganie prędkości do 550 km/h. Kluczowe elementy technologii magrail będą być przystosowane do wdrożeń w kierunku technologii hyperloop.
W październiku 2020 roku Nevomo zaprezentowało wersję demo swojego rozwiązania w skali (1:5), zaś w grudniu 2020 roku rozpoczęto testy średniej wielkości. Latem 2021 roku firma rozpocznie wdrażanie technologii magrail na torze pełnowymiarowym. Pilotażowe wdrożenie i certyfikacja planowane są na lata 2022–2024. Oczekuje się, że już w 2025 roku technologia magrail będzie w pełni gotowa do wprowadzenia na rynek.
Zwrot z inwestycji w 30 lat
Firmy IDOM i Nevomo przeprowadziły analizę działania technologii magrail na tzw. linii Y, czyli pierwszej polskiej linii KDP między Warszawą, Łodzią, Poznaniem i Wrocławiem. W tym celu firmy porównały dwa warianty: scenariusz podstawowy, który zakłada budowę nowej linii tylko dla pociągów konwencjonalnych, umożliwiających prędkość do 300-350 km/h oraz inwestycyjny oparty na technologii magrail, który pozwala na osiągnięcie prędkości do 550 km/h.
Zgodnie z analizą, korzyści ekonomiczne z wdrożenia rozwiązania byłyby znaczące. Łączna inwestycja w wysokości 57,1 mld zł (12,6 mld euro) obejmowałaby 33,8 mld zł (7,5 mld euro) na podstawową infrastrukturę KDP oraz dodatkowe 23,3 mld zł (5,1 mld euro) na komponenty magrail. Jak wynika z raportu, inwestycja przyniosłaby pozytywny zwrot ekonomiczny w ciągu 30 lat. Łączne korzyści ekonomiczne dla społeczeństwa wyniosłyby 19,6 mld zł (4,3 mld euro), a współczynnik korzyści i kosztów dla tej inwestycji wyniósłby 1,42. Ekonomiczna wartość bieżąca netto (ENPV) projektu osiągnęłaby 5,8 mld zł (1,3 mld euro), co daje ekonomiczną stopę zwrotu (ERR) na poziomie 4,01%.