DB Cargo Polska zaprezentowała prototyp innowacyjnego wagonu towarowego z modułową konstrukcją ramy i wymiennymi pudłami. Projekt realizowany był przy współpracy z DB Cargo AV.
Cele projektu o nazwie „m2” jest opracowanie i komercyjne wdrożenie nowych rodzajów wagonów towarowych, których konstrukcja pozwala, w prosty i ekonomiczny sposób, dostosować tabor do różnych rodzajów ładunków, a tym samym do indywidualnych potrzeb klienta.
Konstrukcja stworzonego wagonu może zostać dostosowana do wymagań przewoźnika, bowiem długość ramy jest zmienna.
O prototypie wagonów opowiada Marek Staszek, prezes DB Cargo Polska.
– Cieszę się, że DB Cargo Polska ma tak znaczny wkład w kolejny innowacyjny projekt realizowany przez grupę DB Cargo – mówi. – Od wielu lat staramy się wdrażać innowacje i kreować trendy na europejskim rynku kolejowym. Stale rozwijamy naszą największą w Europie sieć do transportu pojedynczych wagonów i grup wagonowych, wyposażamy nasze wagony w sensorykę i telematykę umożliwiającą śledzenie przebiegu wagonu, ocenę stanu ładunku, a nawet wilgotności powietrza w wagonach, pracujemy nad digitalizacją i automatyzacją naszych procesów produkcyjnych.
Projekt „m2” to kolejny krok w stronę unowocześniania usług DB Cargo Polska.
– Dzięki innowacyjnym wagonom będziemy w stanie zaoferować naszym klientom elastyczne usługi oraz wzmocnimy naszą pozycję konkurencyjną – dodaje Marek Staszek.
Co cechuje nowoczesne wagony? Przede wszystkim wysoka jakość wykonania. Prototypy w pełni są spawane ręcznie, metodą łukową w osłonie gazów aktywnych.
Jak podkreślają przedstawiciele DB Cargo Polska, w tym celu zastosowano nowatorską technologię spawalniczą umożliwiającą wykonanie złączy o grubości przekraczającej 24mm. Opracowano cztery nowe technologie spawalnicze, pozwalające na spawanie stali o podwyższonej granicy plastyczności.
To tworzenia prototypu zatrudnieni zostali spawacze o najwyższych umiejętnościach. Wykonywali oni cięcie i prefabrykację elementów składowych przy pomocy wiązki lasera, metodą cięcia plazmowego oraz cięcia wodnego.
Wagony prototypowe poddawane są teraz testom w terenie. Jak informuje DB Cargo, pomyślnie zakończyły się testy hamulców pod różnym obciążeniem. Z sukcesem wykonano także pierwsze testy dynamiczne. Teraz prototyp przejdzie testy hałasu i obciążenia statycznego.