Aktualności Tabor

Deutsche Bahn i Siemens Mobility wkraczają w erę wodoru

Szczegóły projektu:

Oficjalnie projekt wspólnego finansowania nosi nazwę “H2goesRail”. Federalne Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej (BMVI) ogłosiło finansowanie w ramach Narodowego Programu Innowacji Technologii Wodoru i Ogniw Paliwowych.

Napęd wodorowy:

W napędach wodorowych reakcja wodoru i tlenu wytwarza energię elektryczną i czystą wodę jako „produkt odpadowy”. Wykorzystanie takich pociągów jest jednym ze sposobów na to, aby DB stał się neutralny dla klimatu i zastąpił pojazdy zasilane olejem napędowym. Zielona energia elektryczna jest wykorzystywana do wytwarzania przyjaznego dla środowiska „zielonego wodoru”. Za dostawy energii odpowiedziany będzie DB Energie.

Mireo Plus H:

Siemens Mobility opracowuje dwuczłonowy pociąg regionalny z napędem wodorowym najnowszej generacji, na potrzeby rocznej eksploatacji próbnej. W układzie zasilania napędu znajdziemy ogniwa paliwowego oraz akumulatory litowe typu jonowego. Mireo Plus H będzie miał taką samą moc jak elektryczne zespoły trakcyjne i zasięg 600 km – w zależności od warunków eksploatacji, takich jak sezon lub trasa. Wersja trójczłonowa będzie miała zasięg 1000 km. Niskie koszty cyklu życia wynikające z niskich kosztów eksploatacji i napraw oraz maksymalna prędkość 160 km na godzinę to cechy wyróżniające pojazd.

Stacja napełniania:

Wodór jest produkowany w procesie elektrolizy na mobilnej stacji paliw, obsługiwanej przez DB Energie w zakładzie DB Regio w Tybindze. W elektrolizerze woda jest rozdzielana na wodór i tlen za pomocą energii elektrycznej. Sprężony wodór jest magazynowany w mobilnej jednostce magazynowej. Przed procesem tankowania zielone paliwo jest przetwarzane i chłodzone w przyczepie cysterny znajdującej się obok. Mobilna struktura umożliwia łatwą realizację kolejnych projektów testowych. DB Energie opracowuje, testuje i optymalizuje niezbędną infrastrukturę wodorową.

Szybkie tankowanie:

Pociąg będzie tankowany wodorem w nowym typie procedury: po raz pierwszy tankowanie pociągu nie zajmie więcej niż 15 minut, czyli tyle co tankowanie spalinowego zespołu trakcyjnego. Jest to ważny aspekt z uwagi na ściśle określone obiegi pociągów DB w ramach rozkładu jazdy w ruchu regionalnym. Dzięki temu technologia wodorowa jest konkurencyjna w stosunku do dotychczas stosowanego w codziennej eksploatacji oleju napędowego.

Utrzymanie:

Zakład DB Regio w Ulm jest przekształcany na potrzeby utrzymania wodorowych zespołów trakcyjnych (WZT / HEMU). Pracownicy DB Regio po gruntownym przeszkoleniu i wspierani przez pracowników Siemens Mobility, będą mogli tam utrzymywać pociągi napędzane wodorem.

Eksploatacja próbna:

Próbna eksploatacja pomiędzy Tybingą, Horbem i Pforzheimem rozpocznie się w 2024 roku i potrwa rok. Przewidywane jest osiągnięcie przebiegu na poziomie 120 000 kilometrów w ruchu planowym. Trasa ta jest szczególnie odpowiednia do prób ze względu na typowy dla ruchu regionalnego rozkład jazdy oraz zróżnicowaną topografię. Mireo Plus H zastąpi wykorzystywany na tej trasie spalinowy zespół trakcyjny i pozwoli zaoszczędzić około 330 ton CO2.

Dodaj komentarz