Niemiecki przewoźnik Deutsche Bahn wraz z hiszpańskim producentem, firmą Patentes Talgo zaprezentowali „pociąg przyszłości”, czyli pierwszy pasażerski wagon ICE-L. Składy produkowane przez Talgo mogą, w założeniu, od 2024 roku kursować regularnie na trasach obsługiwanych przez DB.
Dlaczego właśnie ICE-L?
Model ICE-L będzie fabrycznie przystosowany do poruszania się z prędkością do 230 kilometrów na godzinę. Między innymi z tego względu nowe pociągi tej kategorii skierowane będą przede wszystkim na trasy międzynarodowe, by skrócić czas podróży (mowa tu głównie o połączeniu Berlin – Amsterdam). Będą ponadto obsługiwały krajowe linie w Niemczech.
Jak zapewnia producent oraz przewoźnik, składy ICE-L przystosowano do współpracy z lokomotywami wielosystemowymi, a jednocześnie wagony będą kompatybilne z lokomotywami innego typu – tak spalinowymi, jak i elektrycznymi. Wszystko po to, by ICE-L był maksymalnie funkcjonalny i mógł działać w różnych konfiguracjach.
Litera „L” w nazwie ICE-L związana jest natomiast z konstrukcją wagonów. Każdy będzie niskopodłogowy, by w trakcie wjeżdżania na peron poziom pokładu od razu równał się z wysokością chodnika stacji. Ma to w głównej mierze znaczenie praktyczne dla pasażerów poruszających się na wózkach czy też dla rodzin z dziećmi. Takie rozwiązanie ułatwi również wnoszenie ciężkiego bagażu oraz usprawni i przyspieszy wsiadanie i wysiadanie z pociągu.
Charakterystyka pociągów ICE-L
Deutsche Bahn zdecydował się na składy ICE-L z kilku powodów. Poza możliwością wszechstronnego wykorzystania oraz niskopodłogowej konstrukcji wagony mają także kilka innych zalet. Zwraca się uwagę na maksymalne wykorzystanie przestrzeni pokładowej. W pociągach znajdą się 562 miejsca siedzące. Z tej puli 85 przeznaczonych zostanie dla klasy I, pozostałe dla klasy II. Dodatkowo Talgo przygotuje po trzy miejsca na wózki inwalidzkie, odrębną strefę dla podróżujących z rowerem, a nawet kącik rodzinny z wewnętrznym placem zabaw.
Projekt nowych niemieckich pociągów zakłada wysoki standard wyposażenia i wykończenia wagonów. Producent planuje zainstalować inteligentny system oświetlenia. Większe okna zapewnią dostęp naturalnego światła. Pasażerowie będą mogli korzystać z szybkiego Internetu bezprzewodowego. O wygodę w trakcie nawet bardzo długich podróży zadbają profilowane fotele, a o bezpieczeństwo walizek powiększona strefa bagażowa.