Tramwaje

Do Szczecina dotarł pierwszy dwukierunkowy tramwaj

Do Szczecina dotarł dziś (14.12) pierwszy z zamówionych dwukierunkowych tramwajów. Regularne kursy rozpocznie za kilka tygodni. Miasto szykuje się także do kolejnego etapu prac torowych.

Fot. Tramwaje Szczecińskie

Pierwszy dwukierunkowy tramwajModerus Beta MF 29 AC BD – pracownicy spółki Tramwaje Szczecińskie odebrali w poniedziałkowy poranek. Kontrakt, podpisany we wrześniu z firmą Modertrans Poznań, przewiduje dostawę dwóch takich pojazdów. Umowa zawiera prawo opcji na kolejne dwa tramwaje.

– Prace montażowe zostały wykonane przez naszych pracowników w hali produkcyjnej u wykonawcy – czytamy w informacji spółki Tramwaje Szczecińskie. – To pozwoli na szybsze włączenie pojazdu do eksploatacji. Po rozładunku pojazdu rozpoczną się prace przygotowujące związane między innymi z wykonaniem prób dynamicznych oraz uruchamianiem i konfiguracją poszczególnych systemów w pojeździe.

Nowy tramwaj dostosowany zostanie do szczecińskiej specyfikacji. Motorniczowie oraz obsługa zajezdni przejdą niezbędne szkolenia.

Dwukierunkowy tramwaj wykorzystany zostanie m.in. w trakcie remontów torowisk do bieżącej obsługi linii. Wykorzystanie takich tramwajów umożliwia uruchomienie linii bez konieczności budowy klasycznej pętli tramwajowej.

Wybrane dane techniczne tramwaju częściowo niskopodłogowego, dwukierunkowego:

  • długość tramwaju 28 250 mm,
  • szerokość tramwaju 2 354 mm,
  • liczba miejsc ogółem 196 (w tym siedzących: stałych 40, uchylnych 6),
  • udział niskiej podłogi wynosi 25%,
  • system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego (klimatyzacja całopojazdowa),
  • dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym) oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy).
  • system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
  • w każdym członie, w przedziale pasażerskim będą zainstalowane po dwa podwójne gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.

Zamawiający przewiduje skorzystanie z prawa opcji zawartej w umowie.

To nie jedyna inwestycja, prowadzona przez spółkę Tramwaje Szczecińskie. Wkrótce rozpoczną się kolejne prace na tramwajowych torowiskach.

W styczniu drogowcy pojawią się na odcinku od Dworca Niebuszewo do Placu Rodła. Wykonawcą prac jest firma ZUE S.A.

– Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie – informuje przewoźnik miejski. – Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła – Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo.

Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów. W styczniu rozpocznie się pierwszy z nich i będzie realizowany odcinkowo w rejonie Dworca Niebuszewo oraz Placu Żołnierza. Trwają ostatnie prace przy projektowaniu optymalnych rozwiązań przy czasowych organizacjach ruchu. Utrudnień w tak newralgicznych punktach uniknąć się nie da, chodzi jednak o to, żeby uciążliwość dla mieszkańców – pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców była jak najmniejsza.

Zakres robót obejmuje:

  • przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
  • przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
  • przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
  • przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
  • przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
  • przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
  • nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych,
  • budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
  • integracja przestanków autobusowych i tramwajowych,
  • ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
  • budowę wydzielonych miejsc postojowych,
  • budowę pasów rowerowych,
  • przebudowę chodników oraz zjazdów,
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

Wykonawca – ZUE S.A na wykonanie prac będzie miał 720 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy. Wartość kontraktu to 174 429 663, 24 zł.

Fot. Tramwaje Szczecińskie

Pierwszy dwukierunkowy tramwajModerus Beta MF 29 AC BD – pracownicy spółki Tramwaje Szczecińskie odebrali w poniedziałkowy poranek. Kontrakt, podpisany we wrześniu z firmą Modertrans Poznań, przewiduje dostawę dwóch takich pojazdów. Umowa zawiera prawo opcji na kolejne dwa tramwaje.

– Prace montażowe zostały wykonane przez naszych pracowników w hali produkcyjnej u wykonawcy – czytamy w informacji spółki Tramwaje Szczecińskie. – To pozwoli na szybsze włączenie pojazdu do eksploatacji. Po rozładunku pojazdu rozpoczną się prace przygotowujące związane między innymi z wykonaniem prób dynamicznych oraz uruchamianiem i konfiguracją poszczególnych systemów w pojeździe.

Nowy tramwaj dostosowany zostanie do szczecińskiej specyfikacji. Motorniczowie oraz obsługa zajezdni przejdą niezbędne szkolenia.

Dwukierunkowy tramwaj wykorzystany zostanie m.in. w trakcie remontów torowisk do bieżącej obsługi linii. Wykorzystanie takich tramwajów umożliwia uruchomienie linii bez konieczności budowy klasycznej pętli tramwajowej.

Wybrane dane techniczne tramwaju częściowo niskopodłogowego, dwukierunkowego:

  • długość tramwaju 28 250 mm,
  • szerokość tramwaju 2 354 mm,
  • liczba miejsc ogółem 196 (w tym siedzących: stałych 40, uchylnych 6),
  • udział niskiej podłogi wynosi 25%,
  • system automatycznej klimatyzacji i ogrzewania przedziału pasażerskiego oraz kabiny motorniczego (klimatyzacja całopojazdowa),
  • dwa wydzielone miejsca przeznaczone dla wózka inwalidzkiego lub dziecięcego w części niskopodłogowej (oznakowane na podłodze dużym znakiem graficznym) oraz dwie platformy ułatwiające wjazd na wózkach inwalidzki (po jednej dla każdego kierunku jazdy).
  • system informacji pasażerskiej (wizualno-głosowy), monitoring wewnętrzny i zewnętrzny,
  • w każdym członie, w przedziale pasażerskim będą zainstalowane po dwa podwójne gniazda zasilające typu USB do ładowania telefonu komórkowego.

Zamawiający przewiduje skorzystanie z prawa opcji zawartej w umowie.

To nie jedyna inwestycja, prowadzona przez spółkę Tramwaje Szczecińskie. Wkrótce rozpoczną się kolejne prace na tramwajowych torowiskach.

W styczniu drogowcy pojawią się na odcinku od Dworca Niebuszewo do Placu Rodła. Wykonawcą prac jest firma ZUE S.A.

– Jest to jedna z największych inwestycji w naszym mieście, a z pewnością najbardziej skomplikowane logistycznie zadanie realizowane w Szczecinie – informuje przewoźnik miejski. – Projekt przebudowy torowiska wraz z siecią trakcyjną w ciągu al. Niepodległości – pl. Żołnierza Polskiego – Matejki – al. Wyzwolenia – pl. Rodła – Rondo Giedroycia – Dworzec Niebuszewo zakłada poprawę infrastruktury tramwajowej na łącznym odcinku około kilometrów toru pojedynczego, ale także kompleksowo odpowie na potrzeby pasażerów komunikacji miejskiej, pieszych, rowerzystów i kierowców. Poprawi ich komfort i bezpieczeństwo.

Zadanie jest skomplikowane i wymagające, zostanie podzielone na kilka etapów. W styczniu rozpocznie się pierwszy z nich i będzie realizowany odcinkowo w rejonie Dworca Niebuszewo oraz Placu Żołnierza. Trwają ostatnie prace przy projektowaniu optymalnych rozwiązań przy czasowych organizacjach ruchu. Utrudnień w tak newralgicznych punktach uniknąć się nie da, chodzi jednak o to, żeby uciążliwość dla mieszkańców – pasażerów komunikacji miejskiej oraz kierowców była jak najmniejsza.

Zakres robót obejmuje:

  • przebudowę torowiska w al. Niepodległości oraz al. Wyzwolenia do Ronda Giedroycia,
  • przebudowę torowiska w ciągu ul. Kołłątaja, ul. Asnyka,
  • przebudowę pętli Dworzec Niebuszewo,
  • przebudowę torowiska w ciągu pl. Żołnierza Polskiego, ul. Matejki i ul. Piłsudskiego,
  • przebudowę placu Rodła i placu Żołnierza Polskiego,
  • przebudowa torowiska wraz z siecią trakcyjną w pasie rozdziału na odcinkach wydzielonych oraz przebudowa całej ulicy na odcinkach torowiska wbudowanego w jezdnię (łącznie ok. 8034 mtp),
  • nadanie priorytetu dla komunikacji miejskiej na całym odcinku poprzez wykonanie pasów autobusowo – tramwajowych,
  • budowę przystanków „wiedeńskich” tramwajowych/przebudowę peronów przystankowych,
  • integracja przestanków autobusowych i tramwajowych,
  • ułatwienie przesiadek, poprawa komfortu obsługi pasażerów,
  • budowę wydzielonych miejsc postojowych,
  • budowę pasów rowerowych,
  • przebudowę chodników oraz zjazdów,
  • przebudowę sieci trakcyjnej,
  • przebudowę oświetlenia ulicznego,
  • przebudowę sygnalizacji świetlnej wraz ze zmianą organizacji ruchu.

Wykonawca – ZUE S.A na wykonanie prac będzie miał 720 dni kalendarzowych od dnia podpisania umowy. Wartość kontraktu to 174 429 663, 24 zł.

Dodaj komentarz