Zielone światło dla tramwaju na Jagodno! Po sześciu latach, w których Wrocław zwracał się do Ministerstwa Infrastruktury o wskazanie technicznych rozwiązań krzyżowania się torów tramwajowych z kolejowymi, opublikowane zostało rozporządzenie Ministra określające te warunki techniczne.
![](https://raportkolejowy.pl/wp-content/uploads/2024/01/Wroclaw-1-scaled.jpg)
W teorii problemów z budową torowiska tramwajowego na Jagodno nie było. Istnieją już bowiem w Polsce miejsca, gdzie tory tramwajowe krzyżują się z torami kolejowymi. Tak jest m.in. na linii tramwajowej na JAR w Toruniu. W praktyce jednak brakowało przepisów wykonawczych, co wiązało ręce projektantom.
W Toruniu powstanie pierwsze skrzyżowanie torów tramwajowych z kolejowymi
Od 3 lutego wszystko się zmieniło. Rozporządzenie jasno określa, jakie warunki muszą spełniać linie kolejowe:
prędkość szlakowa nie większa niż 120 km/h, w miejscu krzyżowania nie większa niż 80 km/h, a także jakie rozwiązania należy stosować w zależności od kąta skrzyżowania torów – w przypadku Wrocławia to między 45 a 90 stopni.
Zdaniem miasta, wprowadzenie przepisów dot. skrzyżowań torów tramwajowych z kolejowymi możliwe było dzięki wsparciu premiera Donalda Tuska. To on, w trakcie wizyty na Jagodnie, zadeklarował, że zrobi wszystko, by tramwaj na Jagodno pojechał. Przyspieszył więc prace legislacyjne w Ministerstwie Infrastruktury.
– To historyczny moment dla Wrocławia. Po latach prawnych przeszkód w końcu mamy jasne wytyczne, które pozwolą nam dokończyć przetarg na projektowanie linii tramwajowej na Jagodno. Dziękujemy w imieniu wrocławianek i wrocławian wszystkim, którzy wsparli nasze starania, a w szczególności premierowi Tuskowi za zrozumienie wagi tej inwestycji dla mieszkańców Wrocławia – mówił Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.
Jak informuje wrocławski Magistrat, nowe przepisy szczegółowo regulują zasady budowy skrzyżowań w jednym poziomie i wielopoziomowych, uwzględniając zarówno aspekty techniczne, jak i bezpieczeństwa. W przypadku trasy na Jagodno, kąt przecięcia torów kolejowych i tramwajowych na skrzyżowaniach jednopoziomowych wynosi od 45 do 90 stopni. Opublikowany dokument jasno określa wytyczne dot. m.in. geometrii i techniki przecięcia torów, systemów zabezpieczeń oraz wymagań dotyczących sygnalizacji świetlnej i dźwiękowej.
Tramwaj na Jagodno – projekt rozwojowy
Wrocław, czekając na opublikowanie rozporządzenia, pracował nad przygotowaniem porozumień z Dolnośląską Służbą Dróg i Kolei oraz gminą Siechnice, by formalnie móc projektować inwestycję na terenie poza granicami miasta.
Teraz zaś Magistrat może kontynuować działania przetargowe na projekt trasy.
– Warto przypomnieć, że projekt tramwaju to jeden z elementów przetargu. Do tego dołożone jest projektowanie drugiej jezdni Buforowej aż do ronda Iwiny oraz wyznaczenie rezerwy na ewentualne przedłużenie tramwaju do Iwin. Stąd była potrzeba podpisania z partnerami odpowiednich porozumień. Oba zostały podpisane z końcem stycznia. To porozumienie i rezerwa sprawiają, że tramwaj na Jagodno staje się projektem rozwojowym. Przy współudziale gminy Siechnice możliwe jest dalsze poprowadzenie torowiska poza granice Wrocławia – mówiła Elżbieta Urbanek z Departamentu Infrastruktury i Transportu.