Inwestycje Raport z Polski Wydarzenia

Drugi tor linii średnicowej w Krakowie otwarty

Pociągi zaczęły kursować po drugim torze trasy kolejowej przecinającej Kraków. Po oddaniu nowego toru pojawiły się dodatkowe połączenia ze Skawiną i Wieliczką. Inwestycja przełoży się na sprawniejszą obsługę pociągów dalekobieżnych, aglomeracyjnych i więcej odjazdów ze stacji Kraków Główny.

Nowe mosty kolejowe nad Wisłą (fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK)
Nowe mosty kolejowe nad Wisłą (fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK)

Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest współfinansowana ze środków UE, instrumentu CEF „Łącząc Europę”. Wart przeszło 1,2 mld zł projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. W jej wyniku mają zwiększyć się możliwości kolei na trasach międzynarodowych, państwowych i lokalnych.

Przed uruchomieniem trasy odbyła się konferencja prasowa z udziałem m.in. przedstawicieli inwestora i ministerstwa infrastruktury.

Inwestycja a wpływ na lokalny transport

O wpływie inwestycji na lokalny i regionalny transport Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury powiedział:

– Aglomeracja krakowska to dobry przykład inwestycji kolejowych, które realnie wpłyną na poprawę jakości życia okolicznych mieszkańców. Już w niedzielę pozytywne efekty tego projektu, w postaci sprawnych i regularnych połączeń kolejowych z Krakowem, odczują mieszkańcy Skawiny i Wieliczki. A w przyszłym roku gotowa inwestycja ułatwi podróżowanie w całym regionie.

 

Do dalszych etapów inwestycji odniósł się prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Ireneusz Merchel:

– Dziś otwieramy drugi most kolejowy nad Wisłą. A budowa trzeciej przeprawy, na której znajdzie się miejsce nie tylko dla pociągów, ale również dla pieszych i rowerzystów, jest już bardzo zaawansowana. Przed nami ostatnia prosta tej ważnej inwestycji. W ciągu najbliższego roku skończymy prace, otworzymy nowy przystanek w centrum miasta, a pociągi będą mogły kursować przez Kraków czterema torami z prędkością 100 km/h.

 

Linia średnicowa – drugi tor

Uruchomienie drugiego toru linii średnicowej wymagało budowy nowych i modernizacji istniejących obiektów. Relacja prowadzona jest nowoczesnymi estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich. Ponadto wybudowano nowy most kolejowy, który zastąpił wcześniejszą przeprawę.

Modernizacja krakowskiej linii średnicowej zakłada budowę w centrum miasta w sumie czterech torów kolejowych. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć będą pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ułatwi prowadzenie ruchu i da możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

PKP PLK oddały do użytku drugi tor linii średnicowej w Krakowie. (fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK)
PKP PLK oddały do użytku drugi tor linii średnicowej w Krakowie. (fot. Piotr Hamarnik / PKP PLK)

– Cieszę się, że Unia Europejska poprzez instrument „Łącząc Europę” wsparła powstanie nowej kolei aglomeracyjnej w Krakowie. Od niedzieli nowa para torów w centrum miasta, nowy most zapewniają mieszkańcom aglomeracji krakowskiej nowoczesny, a także zielony transport publiczny. Jednak prace na kolei w Krakowie będą kontynuowane. Instrument „Łącząc Europę” nie tylko współfinansuje budowę obwodnicy kolejowej Krakowa, ale także wspiera ważną modernizację całego odcinka KrakówKatowice. Obie inwestycje położone są w sieci bazowej TEN-T i po ukończeniu usprawnią również ruch transeuropejski wzdłuż korytarza sieci bazowej Bałtyk-Adriatyk. Zwiększenie przepustowości obwodnicy Krakowa ma również znaczenie dla ruchu kolejowego między UE a Ukrainą – podsumował Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

Dodaj komentarz