W Krakowie PKP Polskie Linie Kolejowe kończą budowę drugiego toru dla linii średnicowej. Dwutorowa jazda na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów możliwa będzie od 12 czerwca.
Obecnie przejazd po linii średnicowej w Krakowie możliwy jest tylko jednym torem. Wkrótce się to zmieni. Wykonawca kończy bowiem budowę drugiego. Układa tory, energetycy zaś wieszają sieć trakcyjną.
Testy obciążeniowe przeszły już także wiadukty kolejowe nad ul. Powstańców Wielkopolskich, Dekerta, Kopernika i Grzegórzecką. Podobnemu sprawdzianowi poddany zostanie drugi z trzech mostów nad Wisłą.
Tory są prowadzone nowymi estakadami w centrum Krakowa i zmodernizowanymi wiaduktami nad ulicami: Lubicz, Kopernika, Grzegórzecką, Miodową, Dekerta, Powstańców Wielkopolskich. Wisłę pociągi pokonają nowym mostem, który zastąpił wcześniejszą konstrukcję.
Przygotowywany tor inwestor przeznaczy dla ruchu pociągów dalekobieżnych. Na tym odcinku składy będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h. Tory „boczne” będą dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych. Takie rozwiązanie – cztery tory, ułatwi prowadzenie ruchu i możliwość uruchamiania dodatkowych połączeń.
Wart przeszło 1,2 mld zł projekt „Prace na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej” to największa unijna inwestycja transportowa w Krakowie. Zadanie współfinansowane jest w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę.”