Mieszkańcy wsi Chrzęsne i Barchowa zyskali lepszy dostęp do kolei. Wszystko za sprawą otwarcia dwóch nowych dworców kolejowych. Niewielkie obiekty są nowoczesne, proekologiczne i pozbawione barier architektonicznych.
Innowacyjne Dworce Systemowe powstały w ramach Programu Inwestycji Dworcowych z dofinansowaniem ze środków UE (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko).
Dworzec Chrzęsne
Dworzec Chrzęsne jest większy niż ten, który wybudowano w Barchowie. Składa się on z dwóch części. W pierwszej z nich mieści się przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol pełniący jednocześnie funkcję poczekalni. Urządzono ją zgodnie ze współczesnymi trendami w architekturze w jasnej kolorystyce, z dużym dostępem światła dziennego, dostającego się do wnętrza przez wielkoformatowe szklane witryny. Poczekalnię wyposażono w ławki, gabloty, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, system informacji głosowej oraz zegar. Jest ona również w pełni klimatyzowana. W jej sąsiedztwie znajdują się toalety. Natomiast w drugiej części mieści się lokal na wynajem. Pod zadaszeniem zlokalizowano również stojaki rowerowe wraz ze stacją naprawy jednośladów. Elewację dworca wykończono, w przeważającej części, czerwoną rustykalną cegłą klinkierową z charakterystycznymi wgłębieniami oraz zadrapaniami.
Dworzec w Barchowie
Dworzec w Barchowie jest nieco mniejszy, ale równie nowoczesny, jeśli chodzi o architekturę czy funkcjonalność. Pod wiatą zaprojektowano otwartą poczekalnię, osłoniętą z trzech stron taflami szkła. W celu zapewnienia komfortu podróżnych zainstalowano w jej obrębie promienniki, które zwiększą komfort termiczny podróżnych jesienią i zimą. Pod wiatą w Barchowie podróżni znajdą gabloty z rozkładami jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki, stojaki rowerowe oraz stację naprawy rowerów. Natomiast wewnątrz ośmiometrowej wieży z zegarem mieszczą się pomieszczenia techniczne oraz toaleta.
– Rząd Prawa i Sprawiedliwości mocno postawił na rozwój polskiej kolei. Efektem jest modernizacja i budowa dworców, także dla mieszkańców mniejszych miejscowości, takich jak Chrzęsne czy Barchów. Chcemy, żeby Polacy korzystali z bezpiecznych i komfortowych połączeń kolejowych – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.
O inwestycji mówi także Andrzej Bittel.
– Otwarcie dworców w Chrzęsnem i Barchowie to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy województwa mazowieckiego zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i ekologicznej infrastruktury kolejowej oraz komfort podróży na trasie do Warszawy i Białegostoku. Mam nadzieję, że zrealizowane w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego budynki staną się wizytówkami miejscowości Chrzęsne i Barchów oraz ułatwią pasażerom podróżowanie koleją na transgranicznym szlaku kolejowym Rail Baltica. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.