PKP Polskie Linie Kolejowe likwidują na polskich dworcach ograniczenia dla osób niepełnosprawnych. Na blisko 260 stacjach i przystankach pojawiło się specjalne oznakowanie dla osób niewidomych i niedowidzących.
Dojście do nowego perony nr 6 we Wrocławiu, nowe windy na stacji Lublin Główny – to kolejne miejsca wyposażone przez PKP PLK w oznakowanie w alfabecie Braille’a. Takie ułatwienia wkrótce znajdą się też na stacjach w Ustce i Miastku, następnie na stacjach: Małkinia, Wolbrom, Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce i Dąbrowa Górnicza Wschodnia.
Wcześniej oznakowania zyskało ponad 250 stacji i przystanków.
Dodatkowe informacje umieszczone zostały na poręczach schodów oraz w przejściach i na peronach na tabliczkach ze schematami stacji. W okolicach wind znajdują się one na panelach przy i w kabinach dźwigów.
W dostępie do pociągów i w korzystaniu z peronów pomagają pasy naprowadzające i linie bezpieczeństwa z wypukłą fakturą.
W 2019 r. informacje w alfabecie Braille’a zostały umieszczone na nowych przystankach m.in. Rzeszów Zachodni, Mokronos Górny (k. Wrocławia), Jelenia Góra Zabobrze, Jelenia Góra Przemysłowa oraz nowych przystankach na trasie z Poznania do Piły – Poznań Podolany, Złotniki, Grzybowe Złotkowo, Bogdanowo.
Poszerzono oznakowanie w 2019 r. na modernizowanych peronach wielu województw, m.in.: Garwolin (mazowieckie), Zabierzów, Rudawa (małopolskie), Dęblin (lubelskie), Zduńska Wola (łódzkie), Opole Wschodnie (opolskie), Jaworzyna Śląska (dolnośląskie), Chodzież, Rożnowo, Milcz (wielkopolskie), w województwie śląskim – Żory, Korwinów oraz Cięcina i Radziechowy Wieprz – na trasie pomiędzy Żywcem a Węgierską Górką.
Informacje w alfabecie Braille’a są na większych stacjach m.in.: Szczecin Główny, Jelenia Góra, Gdańsk Wrzeszcz, Bydgoszcz Główna, Zielona Góra, Kraków Główny, Kołobrzeg, Oborniki Wielkopolskie, Zielona Góra, Iława Główna, Gliwice, Wrocław Główny.
Oznakowanie jest na przystankach i mniejszych stacjach m.in.: Grudziądz Przedmieście, Gorzów Wlkp. Wschodni, Warszawa Koło, Sucha Beskidzka Zamek, Widuchowa na trasie Szczecin – Kostrzyn, Markuszowa (woj. podkarpackie) i Czarnca (woj. świętokrzyskie).
Dzięki Krajowemu Programowi Kolejowemu nowe przystanki i modernizowane obiekty są konsekwentne doposażane w udogodnienia dla wszystkich podróżnych. Na poprawę dostępności kolei PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują środki budżetowe i środki z programów unijnych: Programu Operacyjnego Polska Wschodnia, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, instrumentu CEF „Łącząc Europę, regionalnych programów operacyjnych.
Z roku na rok, na peronach stacji i przystanków przybywa udogodnień dla osób niewidomych i niedowidzących, a także tych z ograniczoną możliwością poruszania. To zasługa zarówno modernizacji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. na liniach m.in. Kraków – Katowice, Warszawa – Białystok, Poznań – Szczecin, Opole – Kędzierzyn Koźle, jak i prac utrzymaniowych. Pomagają windy, pochylnie, schody ruchome.