Na parterze każdego z dworców zaprojektowano poczekalnie utrzymane w odcieniach bieli i szarości. Podróżni znajdą w nich ławki, gabloty oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W ich sąsiedztwie zlokalizowano toalety, a pozostałe pomieszczenia zostaną przeznaczone na potrzeby spółek kolejowych.
Metamorfozę przejdą otoczenia dworców kolejowych. Oprócz uporządkowania zieleni, nowych chodników i elementów małej architektury, w ich sąsiedztwie zaplanowano stojaki i wiaty rowerowe. Szczególnie interesująco rozwiązano tę kwestię w Piwnicznej, gdzie po zachodniej stronie dworca, na terenach zielonych, zlokalizowano dwie wiaty rowerowe z miejscami do odpoczynku i znajdującym się między nimi placem zabaw.
Nowoczesne i z charakterem!
Wśród dworców, na których PKP SA rozpoczęło prace budowlane, są także obiekty budowane od podstaw. Są to niewielkie dworce w Miliku i Młodowie – minimalistyczne w bryle, łączą w sobie styl nowoczesny z architekturą górską. Ich cechą charakterystyczną są wielkopowierzchniowe przeszklenia w elewacji, w miejscach, gdzie wewnątrz budynku zaprojektowano poczekalnię. W Miliku elewacja będzie częściowo wykończona wyglądającą niczym drewno bazaltową okładziną, natomiast w Młodowie cegłą. W obydwóch bryłach zadbano o przestrzenie do oczekiwania na zewnątrz, w postaci specjalnych wiat (Milik) oraz dzięki wysunięciu dachu poza obrys podstawy budynku (Młodów). Dworce będą posiadały również delikatną iluminację nocną.
Przestrzeń wewnątrz zaprojektowano równie nowocześnie. Poczekalnie będą utrzymane w bielach i szarościach. We wnętrzach celowo wyeksponowano krokwie w suficie, co nada im ciepła, a poza tym jest nawiązaniem do górskiego charakteru dworców. Aranżacje uzupełniono ławkami, gablotami oraz elektronicznymi tablicami przyjazdów i odjazdów pociągów. W sąsiedztwie poczekalni zlokalizowano toalety i pomieszczenia techniczne.
Zaniedbany teren w otoczeniu dworców projektanci zaaranżowali na nowo. W Młodowie przy dworcu pojawią się nowe chodniki, stojaki rowerowe i trzy miejsca postojowe. Na terenie należącym do stacji po drugiej stronie ulicy wiata rowerowa z miejscami do odpoczynku. W Miliku przestrzeń w sąsiedztwie dworca będzie zaaranżowana podobnie, z tym że znajdą się tam dwie wiaty rowerowe. Przy obydwóch budynkach zostanie również uporządkowana zieleń oraz zamontowane ławki, kosze i oświetlenie.
Stary dworzec (od)nowa
Ostatnim z sześciu obiektów przekazanych wykonawcy robót jest dworzec w Starym Sączu. Zostanie on kompletnie przebudowany. Choć zasadniczo wielkość dworca nie ulegnie zmianie to zmieni się jego wygląd zewnętrzny i wnętrze. Bryła dworca będzie bardziej geometryczna, z dominantą w postaci wieży zegarowej położonej w centralnej części budynku. „Lekkości” dworcowi nadadzą wielkopowierzchniowe przeszklenia umożliwiające dostęp światła dziennego. Wykonawca prac wykończy resztę elewacji okładziną drewnianą, bazaltową i jasnoszarym tynkiem.
We wnętrzu budynku zaprojektowano przestrzeń obsługi podróżnych, lokale na wynajem oraz pomieszczenia przewidziane dla samorządu. Poczekalnia zajmie powierzchnię około 65 m kw. Inwestor urządzi ją w stylu nowoczesnym. Utrzyma w odcieniach szarości z dużymi przeszkleniami w strefach wejściowych. W jej wnętrzu podróżni znajdą wykonane ze stali nierdzewnej ławki. Wykonawca postawi także gabloty na rozkłady jazdy pociągów oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. Tuż obok poczekalni zlokalizowano toalety oraz niewielki lokal komercyjny.