RK: Ten rok wydaje się dobry dla Spółek Grupy PKP. Jak Pan oceni plany ekspansyjne PKP Cargo SA?
MA: Rzeczywiście można powiedzieć, że rok 2018 jest okresem prosperity dla spółek Grupy PKP. Widać to zwłaszcza po wynikach osiąganych przez przewoźników kolejowych, zarówno pasażerskich, jak i towarowych. PKP Intercity kolejny rok z rzędu notuje wzrost liczby przewiezionych pasażerów. W okresie od stycznia do października z usług przewoźnika skorzystało ponad 38,7 mln podróżnych, co oznacza ponad 10-procentowy wzrost w porównaniu do roku ubiegłego oraz przekroczenie wyniku całego 2016 roku. Wzrost przewozów ładunków na poziomie ponad 10% notuje spółka PKP LHS, która zwiększa udziały w rynku przewozów kolejowych oraz prowadzi intensywne działania na rzecz rozwoju Nowego Jedwabnego Szlaku. Również Grupa PKP CARGO korzysta ze sprzyjającej koniunktury na rynku przewozów. W okresie trzech kwartałów 2018 roku Grupa zwiększyła przewozy o 3%, zwłaszcza w obszarze przewozu materiałów budowlanych, kruszyw i przewozów intermodalnych. Poprawa wyników eksploatacyjnych znajduje swoje odzwierciedlenie w osiąganych wynikach finansowych. Na przykład Grupa PKP CARGO w okresie od stycznia do września zanotowała wynik netto na poziomie 194 mln zł, co oznacza wzrost aż o 275% w porównaniu do ubiegłego roku.
W ostatnim czasie została zatwierdzona również strategia spółki PKP CARGO na lata 2019-2023, która zakłada dalszy rozwój tego przewoźnika. Jednym z celów jest osiągnięcie pozycji lidera pod względem przewozów w obszarze tzw. Trójmorza oraz budowanie własnego potencjału w obsłudze Nowego Jedwabnego Szlaku pomiędzy Chinami a Polską. Strategia wskazuje na obszary działania, kierunki zmian oraz rynki dalszego działania grupy PKP CARGO Logistics.
RK: W kontekście przewozów towarów nie można zapomnieć o LHS. Jakie elementy, w Pana opinii, są siłą LHS w kontaktach z Chinami?
MA: Podstawową zaletą PKP LHS jest unikalna infrastruktura – czyli szeroki tor o wysokich parametrach technicznych, umożliwiający przewóz towarów do Zagłębia Dąbrowskiego, czyli w głąb Unii Europejskiej, bez konieczności przeładunku na granicy. Spółka bardzo dobrze wykorzystuje te walory, systematycznie modernizując tabor oraz infrastrukturę i aktywnie zabiegając w Chinach o uruchomienie przewozów na nowej trasie, czego dowodem są podpisane niedawno porozumienia z chińskimi partnerami. Dodatkowym atutem PKP LHS jest możliwość realizacji przewozów szlakiem transkaspijskim omijającym Rosję, która nałożyła embargo nie tylko na import, lecz także tranzyt wielu unijnych wyrobów spożywczych. Przewozy kolejowe na tej trasie umożliwiają polskim eksporterom żywności kilkukrotne skrócenie czasu dostaw z Dalekiego Wschodu w porównaniu do osiąganych przy frachcie morskim. Chiny aktywnie otwierają się na import wielu produktów, w tym żywności. Już teraz istotną pozycję w polskim eksporcie do Chin stanowi mięso drobiowe, mleko i przetwory mleczne. Mam nadzieję, że już wkrótce te towary będą docierały do Chin koleją. Perspektywiczny wydaje się też południowy korytarz biegnący z Indii przez Iran, Azerbejdżan do Sławkowa. Atuty LHS są niezaprzeczalne i coraz bardziej wykorzystywane.