Istnieją już ambitne inicjatywy, takie jak Women in Rail, jednak głównym wyzwaniem pozostaje przyciągnięcie do branży nowego pokolenia talentów. Aby to osiągnąć, musimy pracować nad zmianą wizerunku kolejnictwa. Wciąż bywa ono postrzegane jako sektor tradycyjny, mechaniczny i zdominowany przez mężczyzn — ale to już dawno nieaktualne.
Jak wspomnieliśmy wcześniej, system kolejowy ulega transformacji. Staje się coraz bardziej cyfrowy, innowacyjny i zorientowany na technologie, co stwarza szansę, by przyciągnąć nowe pokolenie specjalistów — w tym więcej kobiet. Aby odnieść sukces, musimy konsekwentnie promować tę zmianę i jasno komunikować, jakie nowoczesne i perspektywiczne ścieżki kariery oferuje branża kolejowa.
Dobrym przykładem takich działań była niedawna gala Women in Rail Awards w Krakowie, podczas której wyróżniono kobiety odnoszące sukcesy w różnych obszarach sektora kolejowego. Tego typu inicjatywy są kluczowe, by uczynić naszą branżę bardziej inkluzywną i atrakcyjną.
Pracujemy również nad projektem STAFFER wspólnie z Komisją Europejską oraz innymi europejskimi interesariuszami sektora edukacji. Celem tej inicjatywy jest stworzenie dobrze rozwiniętej ścieżki rozwoju dla nowych talentów w branży, w szczególności zapewnienie napływu nowych pracowników posiadających kompetencje cyfrowe oraz motywację do rozwoju kariery w sektorze kolejowym.
Ostatecznie musimy działać kreatywnie, szybko i proaktywnie, ponieważ inne branże również walczą o te same talenty. One również działają sprawnie i inteligentnie — dlatego my musimy być jeszcze sprytniejsi i szybsi, by przyciągać i zatrzymywać specjalistów, których kolej będzie potrzebować w przyszłości.
Jak ocenia Pan potencjał Polski do uczestnictwa w europejskich inicjatywach badawczych i przemysłowych, takich jak Europe’s Rail Joint Undertaking?
Uważam, że Polska ma zarówno ogromny potencjał, jak i realną potrzebę aktywnego uczestnictwa w europejskich inicjatywach badawczo-innowacyjnych. Polska dysponuje jednym z największych systemów kolejowych w Europie oraz silnym zapleczem przemysłowym, dlatego naturalne jest, że powinna odgrywać znaczącą rolę w kształtowaniu europejskiego krajobrazu badań i innowacji.
Chciałbym zobaczyć większe i bardziej aktywne zaangażowanie polskich podmiotów — zarówno ze strony przemysłu dostaw kolejowych, jak i operatorów kolejowych. Ostatecznie to właśnie polski rynek kolejowy na tym zyska — w szczególności polscy producenci i firmy technologiczne, które mogą wiele skorzystać na bliższej współpracy i uczestnictwie w europejskich programach innowacyjnych.
Wracając do mojego wcześniejszego punktu — innowacyjność jest jednym z kluczowych czynników utrzymania konkurencyjności. Chciałbym, aby Polska nadal rozwijała silny, dynamiczny i konkurencyjny przemysł kolejowy, który będzie aktywnie współtworzył przyszłość europejskiej kolei.




