Inwestycje

Rzeką i przez morze. Duża tarcza TBM wyruszy w drogę do Łodzi

Pierwsze części drugiej tarczy TBM, która wydrąży tunel kolejowy w Łodzi, przyjadą do miasta w marcu. Elementy prawdopodobnie zostaną przetransportowane statkiem przez rzekę Ren i Morze Bałtyckie. PKP PLK potwierdziły u producenta przygotowanie maszyny.

Duża tarcza ma około 115 m długości ponad 13 m średnicy. Produkowana jest w niemieckiej firmie Herrenknecht w Schwanau. To właśnie tam przedstawiciele PKP PLK dokonały odbioru prac związanych z maszyną.

 – Obecnie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. mają zapewniony specjalistyczny sprzęt, dwie tarcze TBM do realizacji projektu związanego z budową tuneli w Łodzi, czyli udrożnieniem Łódzkiego Węzła Kolejowego i tworzeniem nowych możliwości podróży w Polsce – powiedział Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

 

Tarcza waży 1560 ton i ma średnicę 13,04 m. Wydrąży ona dwutorowy tunel od komory startowej pomiędzy ulicami Odolanowską i Stolarską, przez miejsce podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Śródmieście, do stacji Łódź Fabryczna. Tunel będzie miał długość 3 km i średnicę 12,7 metrów. Wykona go największa maszyna TBM, jaka pracowała do tej pory w Polsce. Dotychczas największą średnicę (12,6 m) miała tarcza, która drążyła tunel drogowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku.

 

Czytaj dalej >