Pasażer Wydarzenia

Europarlament przyjął nowe przepisy chroniące pasażerów

Europarlament przyjął w czwartek nowe przepisy, które będą chronić pasażerów w przypadku opóźnień pociągów, odwołania połączeń lub wszelkiego rodzaju dyskryminacji, z którymi podróżni spotkają się na pokładzie pociągu, na stacjach lub dworcach. 

Fot. Martyn Jandula / PKP PLK

Jak wynika z nowych przepisów, w przypadku opóźnień pociągów o ponad 60 minut, pasażerowie otrzymają pełny zwrot środków za zakupiony bilet, będą mogli kontynuować podróż lub zmienić trasę przejazdu. Warunkiem jest jednak podróż w tej samej klasie. 

Zgodnie z przepisami, przewoźnik będzie zobowiązany poinformować podróżującego o innej możliwości przejazdu w ciągu 100 minut od planowanego wyjazdu ze stacji pociągu opóźnionego. W innym razie podróżny może sam podjąć decyzję dot. dalszej podróży, otrzymać zwrot kosztów za bilet, a w nagłych sytuacjach także finansowanie zakwaterowania.

Co istotne, nowe przepisy przyjęte przez europarlamentarzystów konkretniej opisują sytuację “siły wyższej”. Oprócz ekstremalnych warunków pogodowych i klęsk żywiołowych w nowych przepisach do siły wyższej zalicza się także poważne zagrożenia zdrowia publicznego lub zamachy terrorystyczne. Odszkodowanie nie przysługuje jednak w razie strajku pracowników kolei.

Zmiany dotyczą także osób niepełnosprawnych. Zgodnie z przepisami będą musieli powiadomić przewoźnika o planowanej podróży z 24-godzinnym wyprzedzeniem. Do tej pory było to 48 godzin. Osoby wspierające niepełnosprawnych podróżnych będą mogły jechać pociągiem za darmo. 

Przewoźnik zapewni też miejsce dla psa towarzyszącego podróżnemu o ograniczonej możliwości poruszania się.

Nowe przepisy zwiększą także liczbę miejsc dla podróżnych jadących z rowerami. Dla pojazdów zarezerwowana zostanie dodatkowa przestrzeń – min. dla 4 rowerów w każdym składzie.

Nowe przepisy to duży krok do ujednolicenia usług kolejowych w całej Unii Europejskiej. 

Przepisy wejdą w życie 20 dni po ich opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Zaczną obowiązywać dwa lata później, z wyjątkiem wymogów dotyczących przestrzeni na rowery. Te staną się obowiązujące cztery lata po wejściu rozporządzenia w życie.

Źródło: https://www.europarl.europa.eu