Raport z Polski Tabor

FLIRTY Kolei Mazowieckich wyposażone zostaną w niezawodne napędy

Przede wszystkim sprawność techniczna – 50 pociągów FLIRT, jakie Koleje Mazowieckie zamówiły od Stadler Polska, zostaną wyposażone w napędy wykazujące się współczynnikiem niezawodności na poziomie ponad 99 proc.

FLIRTY Kolei Mazowieckich wyposażone zostaną w niezawodne napędy
FLIRTY Kolei Mazowieckich wyposażone zostaną w niezawodne napędy

W czerwcu Koleje Mazowieckie podpisały z firmą Stadler Polska umowę ramową na dostawę 50 sztuk pięcioczłonowych pociągów FLIRT, w ramach której zawarto dwie umowy wykonawcze na łącznie 25 jednostek. W lipcu Stadler Polska i Koleje Mazowieckie podpisały kolejną umowę na 25 pięcioczłonowych pojazdów FLIRT. W najbliższych latach Stadler wyprodukuje więc 50 nowych pojazdów w biało-żółto-zielonych barwach.

Pierwsze składy trafią do przewoźnika w połowie 2026 r. Sercem układu napędowego w nowych pojazdach mają być przekształtniki trakcyjne BORDLINE 1500 firmy ABB, które od lat wykazują się wysoką dostępnością w pociągach Kolei Mazowieckich, przekraczającą 99 proc. Urządzenia zaprojektowano w tzw. topologii trójpoziomowej, dzięki czemu ograniczono straty energii w całym łańcuchu napędowym. Są lekkie, modułowe i zachowują swoje parametry zarówno w mroźnej zimie, jak i w warunkach pustynnych (obecnie ABB realizuje zamówienie na potrzeby spalinowych zespołów trakcyjnych dużych mocy, mających obsługiwać pasażerów w Dubaju).

– Z firmą Stadler Polska współpracujemy praktycznie od początku uruchomienia fabryki w Siedlcach. Pociągi tej marki, z naszymi napędami pod pokładem, od lat sprawdzają się na najbardziej wymagających trasach, wożąc pasażerów z różnych stron Mazowsza: Łowicza, Dęblina czy Skierniewic – mówi Maciej Duczyński z biznesu Trakcji ABB w Polsce.

 

Napędy dla pociągów FLIRT zostaną wyprodukowane w fabryce ABB w Aleksandrowie Łódzkim. Pierwsze z łącznie 100 sztuk zamówionych urządzeń mają trafić do Siedlec w marcu przyszłego roku.

To już kolejne zamówienie realizowane przez ABB dla Stadlera w Polsce. W ramach poprzedniego, ABB dostarczała napędy na potrzeby 61 elektrycznych zespołów trakcyjnych, które już zostały odebrane przez Koleje Mazowieckie. ABB była również odpowiedzialna za dostawę pokładowych rozwiązań niskiego napięcia, m.in. aparatury modułowej STOTZ, styczników i przekaźników, aparatury SACE oraz innych zabezpieczeń i automatyki dla pojazdów trakcyjnych.

Dodaj komentarz