global Inwestycje Tabor Wydarzenia

Francja zamawia pierwsze pociągi wodorowe

Francuskie regiony Auvergne-Rhône-Alpes, Bourgogne-Franche-Comté, Grand Est i Occitanie podpisały pierwsze w kraju zamówienie na dwusystemowe pociągi elektryczne i wodorowe. To historyczny krok dla kolei i środowiska pod kątem redukcji emisji dwutlenku węgla.

Działając w imieniu czterech regionów, firma SNCF Voyageurs złożyła w Alstom zamówienie na pierwsze 12 dwusystemowych pociągów elektrycznych i wodorowych z prawem opcji na dwa kolejne zestawy serii Coradia Polyvalent. Wartość kontraktu to prawie 190 mln euro.

Inwestycja realizowana jest we Francji po raz pierwszy. To duży krok w kierunku realizacji celu transformacji energetycznej, polegającego na ograniczeniu emisji gazów cieplarnianych i redukcji hałasu.

Oficjalne francuskie zamówienie na pociągi o napędzie wodorowym jest wynikiem dwuletniej współpracy między interesariuszami projektu PLANETER, realizującego regionalne projekty prośrodowiskowe z zakresu mobilności.

Zamówione pociągi Coradia Polyvalent spełniać będą wymagania zróżnicowanej francuskiej sieci kolejowej. W ramach eksploatacji pokonać będą mogły nawet 600 km na odcinkach niezelektryfikowanych. Czterowagonowy, 72-metrowy skład pomieści 218 pasażerów.

Od roku 2011 do francuskich regionów trafiło prawie 400 dwusystemowych i w pełni elektrycznych pociągów Coradia Polyvalent. Ich produkcja zapewnia we Francji ponad 2 tys. miejsc pracy. W projekt zaangażowanych jest 6 zakładów Alstom w tym kraju: Reichshoffen (Bas-Rhin) w zakresie projektowania i montażu, Ornans (Doubs) w zakresie silników, Le Creusot (Saône-et-Loire) w zakresie wózków, Tarbes (Hautes-Pyrénées) w zakresie trakcji i rozwoju napędu wodorowego, Villeurbanne (Rhône) z zakresu elektroniki pokładowej i Saint-Ouen (Seine-Saint-Denis) z zakresu projektowania.

Francja ma wszystko, czego potrzeba, aby zostać mistrzem w dziedzinie wodoru: rząd francuski jest w pełni zaangażowany w realizację tych planów. Z naszej strony przekażemy 47 mln euro na stworzenie francuskiego pociągu regionalnego napędzanego wodorem. Cieszę się, że to umożliwi czterem regionom potwierdzenie zamówienia na pierwsze 14 pociągów. – powiedział Jean-Baptiste Djebbari, minister ds. Transportu we francuskim Ministerstwie Przemian Ekologicznych.

 

Do inwestycji odniósł się także przewodniczący rady regionalnej Auvergne-Rhône-Alpes.

Ochrona środowiska to ważna kwestia i bez wątpienia największe wyzwanie XXI wieku. Zamówienie na pierwsze pociągi Coradia w Auvergne-Rhône-Alpes jest kolejnym krokiem w realizacji planów naszego regionu. Stawiamy na Zielony Ład, koncentrujemy się na innowacjach, rozwoju biznesu i tworzeniu miejsc pracy. Od chwili naszego zaangażowania w europejski projekt „Zero Emission Valey”, chcemy uczynić nasz region „domem dla wodoru” – tym samym być miejscem, w którym wytwarza się najmniejszą ilość CO2 w Europie. Pociągi napędzane wodorem to innowacyjna alternatywa dla pociągów spalinowych, jeżdżących na naszych niezelektryfikowanych liniach – powiedział Laurent Wauquiez, przewodniczący rady regionalnej Auvergne-Rhône-Alpes.

 

Do kwestii zakupów nowych pociągów odniosła się także przewodnicząca rady regionalnej Bourgogne-Franche-Comté.

Pociągi wodorowe są sposobem nie tylko na walkę ze skutkami globalnego ocieplenia, ale także na zwiększenie zatrudnienia w regionie, podniesienie jego atrakcyjności i zapewnienia większego komfortu podróżowania – mówi Marie-Guite Dufay. – Aby przejść na wodór, region połączył umiejętności zarówno Bourgogne, jak i Franche-Comté. Zamówienie na trzy Coradia Polyvalent H2 o łącznej wartości 52 mln euro stanowi kolejny krok w naszym wdrażaniu wodoru do niskoemisyjnych rozwiązań w zakresie mobilności. Pociągi będą kursować między Auxerre i Laroche-Migennes.

 

Dodaj komentarz