W ramach Europejskiego Roku Kolei UTK planuje także zachęcić przewoźników kolejowych, zarządców infrastruktury oraz organizacje branżowe do wspólnych inicjatyw. Nie będę na razie zdradzał szczegółów, ale planujemy m.in. konkursy dla podróżnych, wspólne promowanie wykorzystania środków unijnych na rozwój kolei czy spotkania poświęcone programom, które mogą zapewnić dalszy rozwój kolei.
Wydaje się, że główny nacisk trzeba położyć na innowacyjność kolei?
Innowacyjność to bardzo ważny czynnik. Warto przypomnieć tu o takich działaniach jak Shift2Rail, które mają wspomagać innowacyjność europejskiego przemysłu związanego z koleją. Jednak cele szczegółowe ERK pokazują wyraźnie na jak wielu jeszcze innych płaszczyznach znajdują się potrzeby, a zarazem możliwości transportu kolejowego.
Wśród najważniejszych należy wymienić kolej jako zrównoważony, innowacyjny, wzajemnie połączony i intermodalny, bezpieczny i przystępny cenowo rodzaj transportu. Do większości z wymienionych zalet kolei nie musimy nikogo w branży przekonywać, ale ważne jest, aby szeroko i skutecznie dotrzeć z tym przekazem do społeczeństwa. Warto podkreślać, że w przeciwieństwie do ruchu samochodowego czy lotniczego kolej jest bardziej eko. Zgodnie z danymi o wypadkowości jest jednym z najbezpieczniejszych rodzajów transportu. Podróż koleją jest również atrakcyjna cenowo.
Ważne jest także podkreślanie europejskiego, transgranicznego wymiaru kolei. Warto zaznaczyć, że dzięki połączeniom międzynarodowym istnieje prostsza, bardziej zrównoważona i wygodna alternatywna forma podróżowania. Ruch transgraniczny daje możliwość do rozwoju lokalnego, zrównoważonej turystyką czy kształcenia młodzieżą w regionach przygranicznych.
Na uwagę zasługuje też zwiększanie wkładu kolei w rozwój gospodarki Unii – kluczowy z punktu widzenia szczególnie Europejskiego Zielonego Ładu jest proces przekonania biznesu do zwiększenia korzystania z kolei w transporcie towarów.
Przy okazji promowania nowoczesnej kolei warto również przypominać o jej bogatej historii. Jest to aspekt, o którym warto pamiętać ze względu na podtrzymywanie więzi z przeszłością. Projekt „Zabytki kolejnictwa – ocalić od zapomnienia” Urzędu Transportu Kolejowego jest świetnym przykładem, jak budować zainteresowanie koleją poprzez pamięć o jej historii.
Duży nacisk położony zostanie także na promowanie atrakcyjności zawodów związanych z koleją – jak pokazał ubiegłoroczny raport UTK „Kolejowe szkolnictwo zawodowe. Analiza UTK” – jest to obszar, który wymaga szczególnej atencji, gdyż powstająca luka pokoleniowa może być zagrożeniem dla rozwoju kolei. Istotne będzie również zwiększenie świadomości społecznej w zakresie potencjalnej roli kolei w rozwoju zrównoważonej turystyki w Europie.
No i na koniec – ważnym tematem jest wejście w życie IV pakietu kolejowego, który przyniósł dużo zmian dla kolei.
Reasumując – Europejski Rok Kolei to ogromna szansa dla kolejnictwa. Ważne, aby skutecznie ją wykorzystać. Tylko dzięki wspólnym działaniom i zaangażowaniu będziemy mieli możliwość uzyskania oczekiwanych pozytywnych zmian. Wierzę, że Europejski Rok Kolei może być trampoliną, z której polskie i europejskie koleje wyskoczą na rekordowe wyniki obsługi w ruchu pasażerskim i towarowym. Promocja kolei połączona z działaniami systemowymi zwiększającymi atrakcyjność tego ekologicznego środka transportu to recepta na sukces.