Zgodnie z przepisami, powinny być one udostępniane jako obiekty infrastruktury usługowej, co wiąże się z określonymi obowiązkami m.in. w zakresie opracowania odpowiednich dokumentów (regulamin i statut obiektu), które określają zasady ich udostępniania na rzecz przewoźników kolejowych. Ponadto
operator takiej stacji ma również określone obowiązki związane z udostępnianiem
dworca pasażerom – zasady te również są przedmiotem zainteresowania operatorów.
Dla operatorów kwestią problematyczną jest określenie czy peron jest udostępniany w ramach OIU-stacji pasażerskiej. Może Pan wyjaśnić ten problem?
Poruszona kwestia wynika ze zmiany obowiązujących przepisów, która miała miejsce w 2020 r. W aktualnym stanie prawnym, perony kwalifikowane są jako część infrastruktury kolejowej i są udostępniane w ramach minimalnego pakietu dostępu do infrastruktury kolejowej czyli w opłacie za przejazd pociągu po linii kolejowej, która pobiera zarządca infrastruktury. Rozróżnienie takie zostało potwierdzone przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w wyroku z 10 lipca 2019 r.
C-210/18 w sprawie WESTbahn Management GmbH przeciwko ÖBB-Infrastruktur AG, w którym to TSUE wprost stwierdził, że perony są elementem infrastruktury kolejowej, którego użytkowanie wchodzi w zakres minimalnego pakietu dostępu do infrastruktury kolejowej i nie są udostępniane jako element stacji pasażerskiej, która stanowi obiekt infrastruktury usługowej. We wcześniejszym stanie prawnym peron był częścią stacji pasażerskiej – obowiązywały więc inne zasady dostępu. Wyjaśnienie tej kwestii jest szczególnie ważne ze względu na określenie podziału odpowiedzialności m.in. za takie kwestie jak zamieszczanie rozkładu jazdy dla pasażerów czy ustalanie wysokości opłat za dostęp, pobieranych od przewoźników kolejowych.
Na koniec pochwalić należy Wasze kampanie dotyczące bezpieczeństwa. Rogatek rzeczywiście uczy. Co zatem dalej?
Po sukcesie pierwszej odsłony Kampanii Kolejowe ABC Urząd Transportu Kolejowego postanowił rozszerzyć prowadzone działania edukacyjne. W ramach drugiej edycji kampanii do końca września 2023 roku przeprowadzone zostaną lekcje dla kolejnych 10 tys. dzieci z 330 szkół i przedszkoli. Łącznie w ramach obu projektów w zajęciach edukacyjnych weźmie udział 31 tys. dzieci z ponad 1000 placówek z całej Polski. Pierwsza edycja Kampanii Kolejowe ABC pokazała, że dzieci są zainteresowane zarówno tematem bezpieczeństwa na kolei, jak i formułą prowadzonych zajęć. Sam temat spotkał się z pozytywnym odbiorem wśród Polaków. Nasze spoty reklamowe z udziałem nosorożca Rogatka, bohatera kampanii, w telewizji obejrzało ponad 23 mln widzów, w internecie – 25,5 mln, a w kinach 8 mln widzów.
Profile społecznościowe Kampanii Kolejowe ABC obserwuje ponad 51 tysięcy osób. W ramach pierwszej edycji zorganizowaliśmy 10 otwartych pikników edukacyjnych dla całych rodzin, które przyciągnęły ponad 30 tys. uczestników.
W drugiej edycji projektu istotne jest wzmocnienie oddziaływania poprzez zwiększenie jej zasięgu dotarcia. W lipcu rozpoczęliśmy intensywną kampanię medialną, realizowaną na bardzo szeroką skalę, którą objęliśmy zarówno dzieci i młodzieży, jak i ich rodziców, nauczycieli i wychowawców. W telewizji, Internecie oraz w pociągach można już oglądać dwa nowe spoty edukacyjne dla dzieci oraz spot dla dorosłych odbiorców.