I jak bardzo zmienił się sam Urząd?
W 2003 roku Urząd Transportu Kolejowego sprawował nadzór nad zarządcami, przewoźnikami, komisjami powypadkowymi, producentami i użytkownikami bocznic. Po 18 latach nadzorem Prezesa UTK objęci są maszyniści, ośrodki szkolenia, pasażerowie, organizatorzy transportu zbiorowego, jednostki oceniające, certyfikowani ECM, operatorzy OIU oraz jednostki samorządu terytorialnego. Przez ten okres diametralnie zmieniło się podejście regulacyjne. Od zatwierdzania dokumentów wewnętrznych istotnych dla bezpieczeństwa w poszczególnych przedsiębiorstwach kolejowych po obecnie obowiązuje podejście systemowe do bezpieczeństwa, gdzie to podmiot zajmujący się ruchem kolejowym sam bierze odpowiedzialność za sposób i jakość zarzadzania bezpieczeństwem.
Większość spraw procedujemy całkowicie elektronicznie. Skanujemy tradycyjne, papierowe dokumenty by móc odzwierciedlić ich treść w systemie elektronicznego zarządzania dokumentacją. Dla wizualizacji skali – dokumentacja z roku 2015 – pierwszego po pełnym wdrożeniu systemu elektronicznego zarządzania dokumentami jako podstawowego zajmuje w samym tylko składzie chronologicznym 64 metry bieżące. A w tamtym roku połowa kategorii spraw była prowadzona w sposób tradycyjny, więc całkowita objętość dokumentów może być nawet trzykrotnie większa.
Ostatnie półtora roku to zmiana formuły pracy najpierw na zdalną, później na hybrydową. Przez cały ten czas UTK pracował bez zakłóceń. Wydawane były decyzje, certyfikaty bezpieczeństwa, licencje maszynisty itd. Jedyne co się zmieniło, to tryb pracy zdalnej dla większości pracowników. Od kilku lat promujemy środki komunikacji elektronicznej jako metodę kontaktowania się z urzędem. Wnioski do Prezesa UTK można przesłać wraz z załącznikami za pośrednictwem elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP). Dla interesantów to oszczędność czasu i pieniędzy. Z naszych szacunków wynika, że złożenie pism w wersji elektronicznej skraca czas postępowania średnio o nawet dwa tygodnie. Do tego nie ponosi się kosztów wydruku i przesyłki dokumentów.
Osobiście jednak najbardziej się cieszę ze zmiany wizerunkowej osiągniętej poprzez wprowadzoną otwartość urzędu i partnerskie relacje oraz ze świadomości pracowników UTK znaczenia tego, co i jak robimy dla szeroko rozumianego rynku kolejowego.
Część europejskich krajów wprowadza od dziś IV pakiet kolejowy